Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Årets AI-svensk 2023 känner inget behov av att befinna sig i forskningens centrum. Ändå är det just där han befinner sig. Ortopeden och forskaren Max Gordon var tidig med att ta hjälp av artificiell intelligens. Nu vill alla andra veta hur man gör.
Nyheter
Vi önskar Max Gordon välkommen!

Från 1 mars 2024 är Max Gordon adjungerad lektor i ortopedi hos oss på KI DS.
Målgrupp: Medarbetare
Kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
Natalie Lundin vid forskargruppen Ortopedi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Pelvic fractures : epidemiology and treatment" den 12 maj 2023.
Huvudhandledare är Anders Enocson.
Nyheter
Docent Karl Eriksson på verksamhetsområde ortopedi, Södersjukhuset har från och med 1:a april förordnats som adjungerad professor på 3 år.
Nyheter
Ulrika Tampe vid forskargruppen ortopedi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Open tibial fractures in Sweden" den 15 oktober 2021. Huvudhandledare är Karl-Åke Jansson.
Nyheter
Vi gratulerar Paul Ackermann som den 1 juni 2021 tillträdde som professor i ortopedisk traumatologi vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet.
Nyheter
Den 1 april 2021 så tillträder Joanna Kvist och Maria Eriksson sina anställningar som professorer vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi.
Nyheter
Jesper Kraus Schmitz vid forskargruppen Idrottsmedicin, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Complications following anterior cruciate ligament reconstruction" den 12 mars 2021. Huvudhandledare är Anders Stålman.
Nyheter
Susanna Aufwerber vid forskargruppen Ortopedi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Effects of early functional mobilization after acute Achilles tendon rupture repair" den 18 december 2020. Huvudhandledare är Paul W Ackermann.
Nyheter
Peyman Bakhshayesh vid forskargruppen Ortopedi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Clinical and radiological aspects of traumatic pelvic ring injury" den 13 november 2020. Huvudhandledare är Anders Enocson.
Nyheter
Vi gratulerar Anders Enocson som nyligen tillträtt som professor i ortopedisk traumatologi vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet.
Nyheter
Asle Hesla vid gruppen Ortopedi försvarar sin avhandling "Ewing Sarcoma - treatment, prognosis and late effects" den 8 maj 2020. Huvudhandledare är Henrik Bauer.
Nyheter
Lars Weidenhielm, professor i ortopedi vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet, har avlidit efter en kort tids sjukdom i en ålder av 67 år.
Nyheter
Anders Persson tilldelades DS AB:s/KIDS 2019 års forskningspris!
Nyheter
Just nu pågår ett pilotprojekt där artificiell intelligens, AI, bistår vid röntgenbedömningar. ”Min vision är att det här ska ge en mer patientcentrerad vård”, säger KI DS forskaren Max Gordon.
Nyheter
Ny studie visar att patienter med akut hälseneruptur som opereras inom 48 timmar upplever ett betydligt bättre resultat och signifikant mindre antal komplikationer jämfört med de patienter som opereras efter 72 timmar. Det visar forskare vid gruppen Ortopedi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, i en studie som nyligen publicerades i The American Journal of Sports Medicine.
Nyheter
Många arbetsuppgifter, inom medicinen såväl som andra områden, kan i framtiden komma att utföras med hjälp av artificiell intelligens. Självlärande datorprogram kan redan idag göra lika säkra röntgenbedömningar som en ortopedläkare, visar en ny studie i Acta Orthopaedica från Karolinska Institutet i samarbete med KTH och Danderyds sjukhus.
KI webbförvaltning
2023-06-09