Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Institutionen för fysiologi och farmakologi firar 75 år sedan den kungliga invigningen på campus i Solna. Men FyFas historia sträcker sig längre tillbaka än så – och blickar framåt mot många år av gemenskap och framstående forskning och undervisning. Den 23 april firar institutionen med en heldag, med såväl föredrag som draknäste.
Nyheter
Regeringen har beslutat att KI får återlämna kvarlevorna efter Christina Catharina Larsdotter till Malå Sameförening och Malå Sameby. Önskemål om återlämning lämnades till regeringen i januari av KI:s tidigare rektor Ole Petter Ottersen.
Nyheter
Den 24 augusti 1922 föddes den banbrytande fotografen och KI-profilen Lennart Nilsson (1922–2017). Lagom till hans 100-årsdag invigs den retrospektiva utställningen ”Med blick för det stora i det lilla – Lennart Nilsson 100 år” med hans fotografier på Sergelgatans Konsthall i Stockholm, på initiativ av Jan Broman, grundare av Fotografiska Museet, Per Lydmar och Vasakronan.
Nyheter
Kvarlevor från en känd samisk kvinna, Christina Catharina Larsdotter, har identifierats i Karolinska Institutets anatomiska samlingar. Fredagen den 19 augusti besökte tre representanter för KI Malå, som Larsdotter är bördig från, för att i samarbete med Malå Sameförening informera om fyndet och inleda en process för att återlämna kvarlevorna.
Nyheter
Den 18 maj återvände Dan Jibréus, som för KI:s räkning rest till Nordamerika för att återlämna två kvarlevor, till Sverige igen. Resan betecknar han som mycket lyckad, och de två kvarlevorna från arikara- respektive miami-folket är nu återbördade till de platser där de hör hemma.
Nyheter
Måndagen den 2 maj satte sig KI-medarbetaren Dan Jibréus på ett plan som skulle ta honom först till North Dakota, och sedan vidare till Oklahoma. I specialbyggda lådor i lastutrymmet fanns två kvarlevor, som efter flera års fördröjning på grund av pandemin nu skulle återlämnas.
Nyheter
2021 riktar Hagströmerbiblioteket fokus på konsten och konstnärerna. Vi inleder under våren med en utställning som visar illustrationer i böcker och grafiska blad ur bibliotekets egna samlingar, av några av konsthistoriens mest kända gestalter, skapad av vår curator Anna Lantz.
Nyheter
En dagbok med polarfararen Andrées sista anteckningar analyseras nu för första gången med modern teknik. Arbetet kan lösa gåtan om vad som orsakade expeditionsmedlemmarnas död på en ö i Norra Ishavet år 1897.
– Vi får fram massor av ny information, det är otroligt roligt, säger Bea Uusma, som genomför projektet vid medicinens historia och kulturarv, Karolinska Institutet.
Nyheter
Före detta högskoledirektören vid Karolinska Institutet Margareta Almling, Stockholm, har avlidit. Hon skulle fylla 99 år i augusti. Hon sörjs närmast av sina barn Elisabeth, Johan, Anders, Ingrid och deras familjer samt av avlidne sonen Eriks familj.
Nyheter
Pandemin påverkar verksamheterna vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset. I framtiden kommer forskare och andra vilja lära sig mer om hur svensk sjukvård och svensk forskning svarade på den pågående pandemin. Hjälp enheten för medicinens historia och kulturarv att samla in källmaterial och bevara det som händer idag!
Målgrupp: Medarbetare
KI återgår till campusundervisning från och med höstterminen 2021. Med anledning av detta kommer Hagströmerbiblioteket att öppna upp för att kunna stödja universitetets verksamhet.
Nyheter
En diskussion pågår för närvarande om samiska mänskliga kvarlevor i svenska museisamlingar. Fredagen den 8 augusti återbegravs ett antal samiska kvarlevor som tidigare förvarats på Historiska museet i Stockholm, i Lycksele. I Karolinska Institutets historiskt-anatomiska samling finns, utifrån den information vi har i dagsläget, inga säkerställda samiska kvarlevor.
Nyheter
I ett brev som överlämnades till Karolinska Institutet i december krävde kommittén för återlämning av finska kvarlevor, en sverigefinsk aktivistgrupp, att Karolinska Institutet återlämnar de finska kvarlevor som finns i KI:s historiskt anatomiska samling. KI har nu besvarat kommitténs brev.
Nyheter
Folke Sjöqvist, professor emeritus, och nyinstallerade professor Nagihan Bostanci hade olika ingångar till Karolinska Institutet. Den ene blev professor för ett helt nytt ämne och den andra bytte land när hon fick en professorstjänst här.
Nyheter
Åsikterna har växlat om hur många professorer Karolinska Institutet ska ha. Den största förändringen skedde 1993 då över hundra ”kungadömen” försvann.
Nyheter
De fick stora rubriker i februari i år när deras konstsamling såldes för 130 miljoner kronor. Nu berättar KI-alumnerna Gunnar Höglund och Anna-Stina Malmborg varför de skänker en del av pengarna till sin KI-stiftelse och varför det är så viktigt att forska om just pedagogik.
Nyheter
I SciLifeLab på campus Solna ligger laboratorierna vägg i vägg med kontoren. Det är inte många steg mellan den vita labbrocken och skrivbordet för medlemmarna i Anita Aperias forskargrupp. Pernilla Lagergren och hennes forskargrupp däremot använder inga laboratorier utan bedriver all sin forskning i datorer.
KI webbförvaltning
2023-06-09