Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Pernilla Lagergren, professor i kirurgisk vårdvetenskap vid Karolinska Institutet, forskar om stöd för återhämtning efter behandling av matstrups- eller magsäckscancer.
Nyheter
Refluxsjukdom yttrar sig i sura uppstötningar och halsbränna och är en känd riskfaktor för matstrupscancer. Men nu rapporterar forskare vid Karolinska Institutet i tidskriften BMJ att det inte finns någon ökad cancerrisk hos majoriteten av patienterna. En omfattande studie från tre nordiska länder visar att cancerrisken enbart är förhöjd hos patienter som uppvisar förändringar i matstrupens slemhinna vid gastroskopi.
Nyheter
Svenska Läkaresällskapet (SLS) belönar professor Jesper Lagergren vid Karolinska Institutet med Reuterskiölds pris, för världsledande forskning med inriktning på orsaker, prevention och behandling av matstrups- och magsäckscancer.
Nyheter
Aristeidis Grigoriadis från avdelningen gastroenterologi och reumatologi vid institutionen för medicin, Huddinge (MedH), försvarar sin avhandling "Magnetic resonance imaging as a tool for diagnosis, evaluation and prognosis in patients with primary sclerosing cholangitis" den 17 februari 2023. Huvudhandledare är Annika Bergquist (MedH).
Nyheter
Zhao Cheng vid forskargruppen Kirurgisk vårdvetenskap, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Outcomes of surgery for oesophageal cancer with focus on fatigue" den 29 november, 2022.
Huvudhandledare är Pernilla Lagergren.
Nyheter
Johannes Asplund vid forskargruppen Övre GI kirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Towards an improved survival in gastric cancer" den 25 november, 2022.
Huvudhandledare är Jesper Lagergren.
Nyheter
Sex forskare inom mag-tarm- och leverområdet får dela på totalt 800 000 kronor när Mag-Tarmfonden i samband med Gastrodagarna i Malmö den 4-6 maj delade ut årets forskningsanslag. Årets största anslag går till Dag Holmberg vid forskargruppen Övre GI kirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi.
Nyheter
Cecilia Haddad Ringborg vid forskargruppen Kirurgisk vårdvetenskap, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "The perspective of being a family caregiver of a patient treated for oesophageal cancer : problems and needs" den 1 april 2022. Huvudhandledare är Pernilla Lagergren.
Nyheter
Eivind Gottlieb-Vedi vid forskargruppen Övre GI kirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirugi, försvarar sin avhandling "Improved surgical treatment of oesophageal cancer" den 10 september 2021. Huvudhandledare är professor Jesper Lagergren.
Nyheter
Manar Yanes vid forskargruppen Övre GI kirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Antireflux surgery in the prevention of supra-esophageal cancer and mortality" den 26 mars 2021. Huvudhandledare är Jesper Lagergren.
Nyheter
Forskare vid Karolinska Institutet har lyckats kartlägga vilka slags nervceller som ingår i mag-tarmkanalens nervsystem hos möss. De har också beskrivit hur de olika nervcellerna bildas under fosterutvecklingen. Det sker enligt andra principer än nervcellerna i hjärnan, enligt studien, som publiceras i dag i den vetenskapliga tidskriften Nature Neuroscience.
Nyheter
Fyra forskare vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi beviljades anslag vid Vetenskapsrådets utdelning inom området Medicin och hälsa den 2 november 2020.
Nyheter
I en dansk-svensk populationsbaserad kohortstudie av patienter med inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) mellan åren 1969-2017 och deras matchade kontroller från, fann Ola Olén, Jonas F Ludvigsson och kollegor att IBD-patienter hade en ökad risk för tunntarmscancer.
Nyheter
Isabella Ekhedens avhandling fokuserar på cancer i magsäcken och matstrupen som hör till de dödligaste cancerformerna i världen. Målet med avhandlingen har varit att utforska förstadier till cancer i magsäcken och matstrupen samt studera hur valet av cellgiftsbehandling påverkar överlevnaden hos patienter med cancer i magsäcken och matstrupen.
Nyheter
Vi gratulerar professor Pernilla Lagergren, forskargruppsledare för gruppen Kirurgisk vårdvetenskap, och professor Jesper Lagergren, forskargruppsledare för gruppen Övre GI kirurgi, båda vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi, som får Hilda och Alfred Erikssons pris 2020.
Nyheter
Vi gratulerar professor Jesper Lagergren vid gruppen Övre GI Kirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, som får forskningsanslag om 13 miljoner kronor från Vetenskapsrådet.
KI webbförvaltning
2023-06-09