Publicerad: 2023-12-20 10:09 | Uppdaterad: 2023-12-20 10:31

Projekt vid gruppen Kirurgisk vårdvetenskap får 15 miljoner i anslag från Cancerfonden

Pernilla Lagergren.
Pernilla Lagergren. Foto: Sanna Percival.

Pernilla Lagergren, professor i kirurgisk vårdvetenskap vid Karolinska Institutet, forskar om stöd för återhämtning efter behandling av matstrups- eller magsäckscancer.

Projektet får nu 15 miljoner kronor för att utvärdera en mobilapplikation där patienten kan få individanpassade förslag till egenvård och hjälp att få kontroll över sin situation.

– Vi har gjort en förstudie och många patienter har uttryckt att de saknar stöd när de kommer hem från sjukhuset efter operation. Det vill vi kunna möta med resultaten från det här projektet, säger Pernilla Lagergren, professor vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi.

Forskningen bedrivs genom ett nära samarbete med gruppens forskningspartners som består av tidigare matstrups- eller magsäckscancerpatienter tillsammans med ett stort nätverk av bland annat patientföreningen, läkare, sjuksköterskor, fysioterapeuter och dietister. Cirka 250 patienter över hela Sverige kommer att få använda appen i projektet.