Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Lördagen den 18:e november välkomnade KI-nätverket Lifestyle4Health allmänheten till en informativ eftermiddag hos Medicinska Föreningen på Karolinska Institutet. Eftermiddagen var fylld med föreläsningar, mätningar av hälsomarkörer och även praktiska ”patientfall” som deltagarna fick analysera och föreslå rekommendationer kring ändrade levnadsvanor.
Nyheter
Barnfetma kopplas till ökad risk att drabbas av diabetes i vuxen ålder och riskökningen rör såväl autoimmuna former av diabetes som olika former av typ 2-diabetes, enligt en ny studie publicerad i Diabetologia. Risken för att drabbas av den mest insulinresistenta formen av diabetes är till exempel tre gånger så hög för barn med fetma.
Nyheter
Några av träningens hälsoeffekter kan bero på att mångårig konditionsträning förändrar aktiviteten hos viktiga gener i våra muskler. Det rapporterar forskare vid Karolinska Institutet i Sverige och University of San Diego i USA i tidskriften Cell Reports. Studien visar också att långvarig träning dramatiskt minskar de könsskillnader som ses hos otränade individer. Resultaten kan ha betydelse för förebyggande av metabola sjukdomar som typ II-diabetes.
KI webbförvaltning
2023-06-09