Publicerad: 2023-12-22 10:54 | Uppdaterad: 2023-12-22 11:33

“Lär dig leva hälsosammare” – workshoppen för allmänheten var en succé

Två forskare talar inför publik
Carl Johan Sundberg och Kerstin Brismar vid workshop om livsstilsfrågor och prevention

Lördagen den 18:e november välkomnade KI-nätverket Lifestyle4Health allmänheten till en informativ eftermiddag hos Medicinska Föreningen på Karolinska Institutet. Eftermiddagen var fylld med föreläsningar, mätningar av hälsomarkörer och även praktiska ”patientfall” som deltagarna fick analysera och föreslå rekommendationer kring ändrade levnadsvanor.

Visste du att när man går långsamt men inkludera flera korta intervaller av snabb promenad, då kan det påverka risken att dö för tidig? Eller vad är egentligen medelhavskost och hur kan man inkludera skandinaviska matvanor i den? Och sömn - vad är egentligen bra sömn? Dessa frågor och fler diskuterades under föreläsningar av professor Carl Johan Sundberg och professor Kerstin Brismar, båda grundare av nätverket, samt lektor Susanna Jernelöv. Dessutom diskuterades fall som exempelvis ”Kalle, en 27-årig överviktig man som inte oroar sig för sin hälsa”. Deltagarna övervägde och diskuterade de levnadsvanor som kan leda till sämre hälsa och vilka som kan utgöra behandling eller vara förebyggande för de vanligaste sjukdomarna. Med pausgympa implementerades det man lärde direkt.

Mätstation för hälsomarkörer

En extra förmån var möjligheten för alla deltagare att få sina hälsomarkörer mätta, såsom blodsocker, blodtryck, greppstyrka och midjemått, av kunniga läkarstudenter och några som nyligen tagit läkarexamen. Det var ett roligt initiativ, och deltagarna uppskattade möjligheten att diskutera sina tankar om åldrande och ett hälsosamt liv. Erik Niklasson, som tog läkarexamen 2023 och arbetar i avdelningen för klinisk fysiologi på Karolinska Sjukhuset, berättade efter evenemanget: ”Det var mycket roligt att träffa deltagarna i en avslappnad miljö utan en specifik diagnos, eftersom det kändes som att jag bidrog till förebyggande hälsovård snarare än behandling”. Responsen från deltagarna var mycket positiva.

Evenemanget var det första av flera kommande evenemang som syftar till att på ett enkelt sätt förklara de viktigaste forskningsresultaten inom livsstil och prevention för allmänheten.

Nätverket Lifestyle4Health ser fram emot framtida workshops och vi vill tacka alla deltagare.

Marlene Rietz och Carla Geiger

Carla Geiger Anknuten till Forskning