Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

– Alla forskare som har möjlighet borde ta chansen att undervisa. Kontakten med studenterna ger mycket, det är här man möter framtiden, säger Annika Östman Wernerson.
Målgrupp: Medarbetare
UKÄ är nöjda med KI:s åtgärdsrapportering efter den tematiska utvärderingen av sjuksköterskeutbildningen och anser att de åtgärder som KI genomfört är rimliga och ändamålsenliga.
Målgrupp: Medarbetare
Fredagen den 12 januari var det dags för högtidlig examensceremoni för nyblivna arbetsterapeuter, fysioterapeuter, läkare och sjuksköterskor vid Karolinska Institutet.
Nyheter
NVS internationella kommitté bjöd även i år in till Global University Day den 4 oktober. Världens alla flaggor vinkade välkomnande i mingelutrymmet utanför H1, som även dekorerats med vackra textilier från flera hörn av världen.
Nyheter
En dag i mitten av maj besökte ett 30-tal studenter och tre lärare från School of Health Sciences, Western University i Ontario, Kanada de vårdvetenskapliga programmen på NVS.
Det är ett samarbete som startade i mindre skala 2018, hade ett pandemiuppehåll under några år, men är återigen igång sedan förra året.
Nyheter
Den 20 januari 2023 arrangeras KI:s välkomstdag för nya studenter som påbörjar en av våra grundutbildningar till våren. Nu har du som redan är student på KI möjlighet att hjälpa till och jobba under dagen. Vi söker studenter till uppdragen som studentkonferencier, studentpanel och publikvärdar.
Nyheter
Eva Broberger vid Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle tilldelas priset för sin långa gärning som lärare och genuina intresse för pedagogik.
Nyheter
Pandemin har påverkat en hel värld, men när restriktionerna lyfts runt om i världen finns nya utmaningar. Vid Karolinska Institutet ställs lärare inför hybridundervisning, forskare ska återgå till tidigare forskning och studenter hitta tillbaka till rutiner på campus. Här berättar de om tiden före och under pandemin och efter att restriktionerna har lyfts.
Nyheter
Lördagen den 12 mars var det examenshögtid på Karolinska Institutet. Två ceremonier hölls på plats i Aula Medica, en för nyexaminerade fysioterapeuter och sjuksköterskor och en för läkare och arbetsterapeuter. Ceremonierna sändes även online.
Nyheter
I år har The Academic Ranking of World Universities (ARWU) rankat KI som fjärde bästa universitet i världen vad gäller nursing (omvårdnad). Högre rankning får University of Pennsylvanina (USA), Griffith University (Australien) samt Johns Hopkins University (USA). Det innebär således att Omvårdnad på KI är nummer ett i Europa.
Nyheter
Veronica Lindström och Vanja Berggren tillträder som sektionschef respektive biträdande/ställföreträdande sektionschef för omvårdnad den 1 januari 2021. Veronica kommer då tillbaka från Sophiahemmets högskola där hon arbetat det senaste halvåret.
Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Omvårdnad
Nu är träningslägenheten i korridor A4 på ANA 23 färdigbyggd och slutbesiktigad.
Nyheter
Från 15 juni lättades kraven på distansundervisning upp och i höst sker en successiv återgång till KI:s campus. Men den annorlunda vårterminen har gett värdefulla lärdomar och erfarenheter. Sektionschef Ann Langius-Eklöf och adjunkt Carina Georg berättar hur det var för sjuksköterskeutbildningarna – och om att arbeta mot tiden.
Nyheter
Nu är det dags för terminens broschutdelning för KI:s nybakade sjuksköterskor den 4 juni kl 14. Det speciella denna termin är att den kommer att ske digitalt. I princip blir det samma innehåll som vanligt förutom att MF kammarensemble inte kan delta utan det blir inspelade fanfarer och så blir det inget gemensamt tårtmingel efteråt.
Nyheter
Kristina Gottberg är utsedd till ny programdirektor för sjuksköterskeprogrammet sedan 1 januari 2020.
Nyheter
Torsdagen den 16 januari var det högtidlig stämning och starkt tryck i hörsalen H1 Röd på Alfred Nobels allé 23. Tidvis kändes det som om taket skulle lyfta.
Nyheter
Den 2 och 3 september fylldes Zanderska huset på Alfred Nobels allé 23 med många, nya och förväntansfulla studenter, och studenter som läser på högre terminer.
Det var terminsstart och upprop för alla nya studenter till våra olika program. Söktrycket är stort och reservlistan lång på flertalet utbildningsprogram. Det är helt enkelt populärt att utbilda sig vid Karolinska Institutet.
KI webbförvaltning
2023-06-09