Publicerad: 2024-10-09 15:14 | Uppdaterad: 2024-10-09 15:39

NVS-medarbetare aktiva på KI:s utbildningskongress

KI:s utbildningskongress gick av stapeln i början av oktober. Den var lika välbesökt och matnyttig som vanligt. NVS var rikt representerat med många som höll i presentationer av olika projekt samt några som höll i workshops.

Medverkade gjorde från

avdelningen för omvårdnad:

  • Lena-Marie Pettersson
  • Lena Bohman
  • Carina Georg
  • Åsa Craftman och Josefin Wångdahl tillsammans med Camilla Malinowsky nedan
  • Anette Fors
  • Hanna Dubois 
  • Susanna Sandelius och Lise-Lott Rydström
  • Eva Sundborg och Albertine Ranheim (workshop)

avdelningen för fysioterapi:

  • Anna Pettersson
  • Anna-Karin Welmer
  • Emma Swärdh

avdelningen för arbetsterapi:

  • Camilla Malinowsky
  • Mandana Fallah
  • Staffan Josephsson (workshop)

 

Medarbetare vid NVS presenterade Erasmus+ projektet Skills4HL 

Josefin Wångdahl, Åsa Craftman och Camilla Malinowsky presenterar Skill4HL på KI:s utbildningskongress. De står framme vid ett podium.
Josefin Wångdahl, Åsa Craftman och Camilla Malinowsky presenterar Skills4HL. Foto: Emma Swärdh.

En av presentationerna handlade om det avdelningsöverskridande Erasmus+ projektet: Skills4HL.
Det presenterades av Åsa Craftman, avdelningen för omvårdnad, Josefine Wångdahl, avdelningen för omvårdnad och ARC och Camilla Malinowsky, avdelningen för arbetsterapi. Även Emma Swärdh, avdelningen för fysioterapi, är med i det projektet.

Att ta hänsyn till hälsolitteracitet (HL) och arbeta på ett hälsolitteracitetsvänligt sätt i klinisk praxis är viktigt för att kunna arbeta personcentrerat och främja jämlik hälsa. Samtidigt saknar många vård- och omsorgspersonal som arbetar med äldre vuxna kunskap om hälsolitteracitet. Erasmus+-projektet Skills 4HL syftar till att tillgodose högskolors behov av att utbilda vård- och omsorgspersonal och har som övergripande syfte för att främja denna målgrupps kapacitet att arbeta hälsolitteracitetsvänligt vid arbete med äldre vuxna med demenssjukdom och deras anhöriga.

Tog reda på vad vård- och omsorgspersonal har för kunskap om hälsolitteracitet

Initialt gjordes en genomgång av forskning, policies och läroplaner relaterade till hälsolitteracitet och demens som vid tidpunkten fanns tillgänglig i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Parallellt genomfördes 4 fokusgruppsdiskussioner och 14 individuella intervjuer med experter inom hälso- och sjukvård och social omsorg i dessa länder för att ta reda på vad vård- och omsorgspersonal har för kunskap om hälsolitteracitet och behöver kunna om ämnet vid arbete med äldre vuxna med demenssjukdom. Resultat användes för att ta fram kompetensprofil för vård- och omsorgspersonal vilken belyser vilka kunskaper, färdigheter och förmågor vad gäller hälsolitteracitet som behövs vid arbete med personer med risk för demens och deras anhöriga. Därefter utvecklades 4 kurser vars lärandemål baseras på kompetensprofil. Dessa har nu pilottestats i 3 av de nordiska länderna (Danmark, Finland och Sverige). 

Traditionell online kurs på svenska fungerade bättre

Medarbetare från avdelningen för omvårdnad, arbetsterapi och fysioterapi tog gemensamt fram två versioner av introduktionskursen ”Att tala om hälsa med äldre” vilken ger en introduktion till hälsolitteracitet och kognitiv nedsatthet hos äldre.  Slutsatsen är att den version som erbjöds som en traditionell online kurs på svenska fungerade bättre än den som genomfördes som en xMOOC kurs (massive open online course) på engelska. Några förklaringar till det tycks vara att xMOOC kursen blev väl begränsad då den var på engelska och materialet skulle vara relevant för personal i flera länder, enbart kunde examineras genom självrättande uppgifter och i väldigt liten utsträckning tillät interaktion deltagare såväl som deltagare och lärare i mellan. 

xMOOC kurs och föreläsningar om hälsolitteracitet på KI play

xMOOC kursen kommer från att med VT2025 finnas fritt tillgänglig online men redan nu finns ett femtal förinspelade föreläsningar att ta del av via KI Play. Dessa får fritt användas inom undervisning vid KI. Vidare kommer en handbok där information om innehåll och upplägg i de fyra kurser som tagits fram inom projektet inklusive tips på resurser att använda vid undervisning om hälsolitteracitet att finnas tillgänglig online via projektets webbsida där det också finns mer information om projektet i stort. 

(Texten om Skills4HL-presentationen skriven av Josefine Wångdahl)