Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Anders Kåwe och Cecilia Gustafsson är två av vinnarna till 2022 års Axlagårdspris! Anders och Cecilia får priset för sin magisteruppsats ”Att tillgodose omvårdnadsbehov hos patienter i ett sent palliativt skede. En intervjustudie”.
Nyheter
Hallå där Therese Johansson, doktorand vid avdelningen för omvårdnad. Den 9 september försvarar du din avhandling ”A 'new public health' perspective on building competence for end-of-life care and communication : how death literacy can be developed and measured”, vad handlar den om?
Nyheter
Fatigue, eller svår trötthet/orkeslöshet, är ett besvärande symptom för många patienter med obotbar cancer. Tyvärr saknas idag bra farmakologiska behandlingsalternativ och de som finns är behäftade med risk för biverkningar och/eller tillvänjning.
Nyheter
Professor Carol Tishelman vid institutionen för lärande, informatik, management och etik och hennes team har tilldelats utmärkelsen KI Kulturpris 2021 för forskningsprojektet DöBra.
Nyheter
Patienter med D-vitaminbrist som fick D-vitamintillskott hade ett minskat behov av smärtlindring och lägre grad av trötthet vid palliativ cancerbehandling, visar en randomiserad och placebokontrollerad studie av forskare vid Karolinska Institutet. Studien är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Cancers.
Nyheter
Hallå där Tina Lundberg, doktorand vid sektionen för Allmänmedicin och primärvård. Den 22 november försvarar du din avhandling ”Psychosocial well-being in bereavement among family members with a special focus on young adults who have lost a parent to cancer”, vad handlar den om?
KI webbförvaltning
2023-06-09