Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Kan vetenskapliga metoder användas för att identifiera vilka som passar bäst för fysiskt och mentalt krävande uppdrag? Peter Tedeholm utforskar i sin doktorsavhandling individuella egenskaper hos svenska insatspoliser.
Nyheter
Män som spelade fotboll i allsvenskan fram till mitten av 1900-talet hade en högre risk för demens än män från den övriga befolkningen, enligt en ny studie av forskare vid Karolinska Institutet. Resultaten har publicerats i tidskriften The Lancet Public Health.
Nyheter
Vi gratulerar Jana de Boniface vid gruppen Bröstkirurgi som tilldelas drygt 12,1 miljoner kronor i forskningsbidrag från Vetenskapsrådet.

Bidraget avser klinisk behandlingsforskning under perioden 2021-2024 för projektet ”Fysisk träning under neoadjuvant kemoterapi för bröstcancer för att öka patologiskt komplett respons: den randomiserade Neo-ACT studien”.
Nyheter
Den 1 april 2021 så tillträder Joanna Kvist och Maria Eriksson sina anställningar som professorer vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi.
Nyheter
Jesper Kraus Schmitz vid forskargruppen Idrottsmedicin, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Complications following anterior cruciate ligament reconstruction" den 12 mars 2021. Huvudhandledare är Anders Stålman.
Nyheter
Erik Rönnblad vid forskargruppen Idrottsmedicin, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Studies on Meniscus Surgery with Focus on Preservation and Meniscus Function" den 22 januari 2021. Huvudhandledare är Karl Eriksson, KI SÖS.
Nyheter
KI-forskare Thomas Gustafsson, professor på institutionen för laboratoriemedicin/avdelningen för klinisk fysiologi och Stefan Arver, docent på institutionen för medicin och överläkare på ANOVA Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, är ansvariga för en studie om förändring av muskelmassa, muskelsammansättning och styrka hos transpersoner som genomgår hormonbehandling.
Nyheter
Forskare från Karolinska Institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) har för första gången undersökt effekten av testosterontillskott hos unga idrottsaktiva kvinnor i en så kallad randomiserad, placebokontrollerad studie. Resultaten, som publiceras i tidskriften British Journal of Sports Medicine, visar att det finns ett orsakssamband mellan förhöjda nivåer av manligt könshormon och ökad så kallad aerob kapacitet hos unga kvinnor. Även muskelmassan ökade, men däremot inte muskelstyrkan.
Nyheter
Ny studie visar att patienter med akut hälseneruptur som opereras inom 48 timmar upplever ett betydligt bättre resultat och signifikant mindre antal komplikationer jämfört med de patienter som opereras efter 72 timmar. Det visar forskare vid gruppen Ortopedi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, i en studie som nyligen publicerades i The American Journal of Sports Medicine.
Nyheter
OS-medaljer inspirerar. Nu ska fler talanger få verktyg genom Sveriges olympiska akademi, ett nytt samarbete för bland annat forskning om elitidrott.
KI webbförvaltning
2023-06-09