Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Kvinnor som får ett falskt positivt resultat vid mammografiscreening har en högre risk att under de kommande 20 åren utveckla bröstcancer. Risken är högst för kvinnor i åldrarna 60 till 75, samt de som har låg brösttäthet. Dessa fynd publiceras i tidskriften JAMA Oncology av forskare från Karolinska Institutet.
Nyheter
Aristeidis Grigoriadis från avdelningen gastroenterologi och reumatologi vid institutionen för medicin, Huddinge (MedH), försvarar sin avhandling "Magnetic resonance imaging as a tool for diagnosis, evaluation and prognosis in patients with primary sclerosing cholangitis" den 17 februari 2023. Huvudhandledare är Annika Bergquist (MedH).
Nyheter
Vi gratulerar Vitali Grozman och Sven Nyrén vid gruppen Diagnostisk radiologi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, som har utsetts till årets Lungcancerstipendiater.
I samband med Lungcancerdagen, delar Lungcancerföreningen varje år ut ett stipendium till någon eller några som genomfört värdefulla insatser inom lungcancerområdet och i år gick stipendiet till Vitali Grozman och Sven Nyrén.
Nyheter
Susanne Fridsten vid forskargruppen Diagnostisk radiologi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, försvarar sin avhandling "Carcinoma of the uterine cervix: aspects on preoperative staging and assessment of treatment effect using magnetic resonance imaging" den 21 april 2022. Huvudhandledare är Lennart Blomqvist.
Nyheter
Vi gratulerar Rimma Axelsson som den 1 februari 2022 tillträder som professor i nuklearmedicin vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet.
Nyheter
I en studie av forskare vid Helsingfors universitet, Uleåborgs universitet, Östra Finlands universitet och Karolinska Institutet upptäckt att åderförkalkning på halspulsådern hade ett samband med kronisk kranskärlsjukdom.
Nyheter
Påverkan av nervsystemet kan visualiseras med magnetkamera och skiktröntgen hos patienter drabbade av svår covid-19. I en studie med 185 patienter visar forskare vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset skador i små kärl samt inflammation i hjärnan, hjärnhinnor och nerver. Resultaten publiceras i Radiology.
Nyheter
João Ramos från gruppen Klinisk fysiologi vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi försvarar sin avhandling "Pulmonary hypertension and heart failure : physiological markers assessed by cardiovascular magnetic resonance" den 8 maj 2020. Huvudhandledare är Martin Ugander.

KI webbförvaltning
2023-06-09