Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Under Kulturnatt Stockholm den 20 april öppnade The Cell för besökare. The Cell är en plats där konst bidrar till att förklara den komplexa världen av life science. Tekniska museet ansvarar för initiativet och Karolinska Institutet är med som kunskapspartner och brygga mellan forskningsvärlden och det publika som sker på The Cell.
Nyheter
Under 2024 kommer stipendiaterna Emma Hagström Molin och Anna Svensson, finansierade av Catarina och Sven Hagströmers stiftelse, att vistas som inbäddade forskare vid Hagströmerbiblioteket på KI.
Målgrupp: Medarbetare
Hagströmerbiblioteket, Medicinens historia och kulturarv
Eva Åhrén, föreståndare för Hagströmer- biblioteket och verksamhetschef för Medicinens historia och kulturarv, har tilldelats ett projektanslag om fem miljoner kronor av Riksbankens Jubileumsfond. Anslaget delas ut till stöd för att tillgängliggöra KI:s akademiska kulturarv för samverkan, forskning och utbildning.
Nyheter
Anna Nordlander har tilldelats Karolinska Institutets Kulturutmärkelse 2023 för initiativet Kroppen Hus. Genom att förena konst, kultur och vetenskap ska Kroppens Hus förmedla folkhälsobildning på ett nytt sätt.
Målgrupp: Medarbetare
Podcasten Riskzonen, med KI-profilerna Mattias Öberg och Emma Frans, är tillbaka med en ny säsong med åtta rykande färska avsnitt! Fyra avsnitt släpptes i maj och juni, och efter ett kort sommaruppehåll kommer nu fler avsnitt, med start den 28 augusti. Den här gången kommer samtliga avsnitt att på ett eller annat sätt handla om hälsokriser, i alla former, från hjälpinsatser i krig till antibiotikaresistens. Den nya säsongen görs i samarbete med Centrum för hälsokriser.
Nyheter
Mellan den 13 och 19 mars 2023 tog forskare inom neurovetenskap runt om i världen initiativ till att belysa vikten av hjärnvetenskap, som en del av "Brain Awareness Week". Strategiska forskningsområdet neurovetenskap (StratNeuro) vid Karolinska Institutet, tog tillfället i akt att initiera ett återkommande evenemang för att väcka entusiasm och öka medvetenheten om neurovetenskaplig forskning, som ett led av den globala kampanjen.
Nyheter
Det tredje seminariet i serien KI Contributes utforskade den hälsokris som krig och väpnade konflikter skapar, med konsten som verktyg för att förstå. En armenisk konstnär och en svensk kirurg delade med sig av sina erfarenheter från krig och hur människor tar sig igenom det och försöker förstå de svåra upplevelser de gått igenom.
Nyheter
Professor Fredrik Ullén har tilldelats utmärkelsen KI Kulturpris 2022 för sin forskning kring kopplingen mellan musik och hjärnan. Priset delades ut under KI:s kulturdag den 19 oktober.
Nyheter
Professor Carol Tishelman vid institutionen för lärande, informatik, management och etik och hennes team har tilldelats utmärkelsen KI Kulturpris 2021 för forskningsprojektet DöBra.
Nyheter
Professor emeritus Jan Lindsten fick KI:s kulturpris 2020 i samband med KI:s kulturdag den 2 december. Han fick priset för sina framstående bidrag i att överbrygga vetenskap med kultur på KI.
Nyheter
KI:s kulturdag 2020 är en kulturell smällkaramell av musik, konst, humor och vetenskap. Evenemanget ges tillsammans med Kulturhuset Stadsteatern som en webbsändning öppen för alla den andra december, kl 15-17.
KI webbförvaltning
2023-06-09