Invigning av The Cell där konst möter life science
Under Kulturnatt Stockholm den 20 april öppnade The Cell för besökare. The Cell är en plats där konst bidrar till att förklara den komplexa världen av life science. Tekniska museet ansvarar för initiativet och Karolinska Institutet är med som kunskapspartner och brygga mellan forskningsvärlden och det publika som sker på The Cell.
Life science är ett svenskt spetsområde i snabb utveckling. För att behålla den positionen i framtiden behöver det allmänna intresset för life science, innovation och teknik bli större, och samverkan öka mellan akademi, näringsliv och samhället i stort. Det är en uppgift som Karolinska Institutet tar sig an med stort engagemang.
Med invigningen av The Cell finns en plats för att utveckla och förvalta det allmänna intresset för life science, inte minst bland barn och unga.
The Cell erbjuder utställningar på temat life science, scenframträdanden, pedagogiska skolprogram, samtal och möten.
KI:s forskare väljer teman
KI:s forskare och experter deltar i planeringen av teman för nya utställningar. Årets tema är ”Existens” där höjdpunkten är tre utställningar från Helen Pynor, en australisk konstnär och forskare som utforskar gränserna mellan liv och död.
– Vi på KI ser fram emot att fortsätta utveckla det goda samarbetet med Tekniska museet som har stor erfarenhet av att kommunicera forskning på ett spännande och pedagogiskt sätt. Vårt uppdrag är bland annat att föreslå intressanta områden inom life science att utforska och förklara, säger Martin Bergö, KI:s prorektor och ledamot i The Cells styrgrupp. Han fortsätter:
– Våra forskare och experterna som deltar i arbetet med The Cell har mycket att tillföra från sina respektive forskningsområden, men också genom att de själva är konstnärer, författare eller allmänt kulturintresserade, säger han.
På vardagar är The Cell en resurs för skolelever och lärare. På helger och kvällar är detta en mötesplats för musik- och konstupplevelser och samtal kopplade till ämnet för den aktuella utställningen.
Vetenskap som konst
Björn Högbergs origami är ett direkt resultat av hans arbete som forskare inom biofysik på KI. Han kallar det DNA-origami som nu visas på The Cell.
– I vår forskning bygger vi 3D-modeller i nanometerstorlek av DNA för att lära oss mer om hur celler läser av andra cellers blindskrift, det vill säga mönster av proteiner på andra celler. Just dessa figurer som visas här har vi gjort bara för att visa på styrkan i teknologin. Vi kan bygga vilka strukturer vi vill, säger Björn Högberg, professor vid institutionen för medicinsk biokemi och biofysik och konstnär.
För forskarna kan DNA-modeller bidra till att lösa en stor utmaning för såväl forskning om som behandling av cancer.
– Genom att studera cellens signalvägar har vi bland annat lärt oss att lura celler att begå självmord, en kunskap vi hoppas kunna använda för att specifikt döda cancerceller. Jag tycker det är roligt med populärvetenskap och att bidra till att väcka intresse för forskning hos allmänheten, säger Björn Högberg.
Få fler unga intresserade
The Cell ska få fler att vilja lära sig mer inom life science och i förlängningen få fler unga att välja ett yrke inom området.
– Med The Cell vill vi skapa en plats där konst hjälper oss att utforska och förstå den komplexa världen av life science. Vi vill rymma konst, vetenskap och samhällsfrågor under samma tak. Vi tror att konsten kan öppna nya dörrar till att förstå hur områdena hänger ihop, säger Samira Bouabana, verksamhetsledare på The Cell.
The Cell ligger i det nybyggda kvarteret Forskaren i centrala Hagastaden i Stockholm, en ny stadsdel som samlar världsledande forskning inom life science.
Här förfogar The Cell över en publik yta om ca 750 kvm uppdelad på två plan, där huvuddelen av utställningsytan finns i Forskarens gatuplan, medan övervåningen har plats för pedagogiska workshops för skolklasser.
Helen Pynor ställer ut på The Cell
Från öppningen och fram till våren 2025 kommer utställningen ”Borderlands” visas på The Cell med tre verk av Helen Pynors: ”The Body is a Big Place”, ”93% Human” och ”The End is a Distant Memory”.
Det är första gången som Helen Pynors verk visas i Sverige.
Bilden visar ”93% Human”.