Publicerad: 2024-05-08 14:49 | Uppdaterad: 2024-05-15 15:09

Ny utställning om Lennart Nilsson på KI campus Solna

illustration.
Lennart Nilsson lunchade gärna på Smittskyddsinstitutets restaurang under sin tid på KI. Foto: Camilla Svensk

Fotografen Lennart Nilsson blev världskänd för sina bilder från kroppens insida. Foster i olika stadier av utveckling och mikroskopiskt små celler kunde tack vare hans elektronmikroskop fotograferas. Lennart Nilssons bilder är idag historiska och många togs då han arbetade på Karolinska Institutet.

Detalj ur utställningen. Lennart Nilssons bilder visade bakterier, celler och strukturer som de aldrig hade setts förut. Foto: Maria Josephson

Nu öppnar en ny utställning om Lennart Nilssons verk. Utställningen Art in Science – Science in Art. Lennart Nilsson och KI visas i entrén till Adminhuset på Nobels väg 5 från och med tisdagen den 14 maj.

Utställningen använder material från Lennart Nilssons sista laboratorium som omhändertogs av Medicinens historia och kulturarv våren 2020. Initiativtagare till utställningen är Olof Ljungström, enhetschef vid MHK

Olof Ljungström. Foto: Gunnar Ask

– Lennart Nilsson och hans arbete med elektronmikroskopi och fotografi var banbrytande, både tekniskt och konstnärligt. Samtidigt är hans bilder en del i en mycket längre historia där vetenskapen har använt sig av optik och ljus för att kunna se och förstå sådant som inte går att se med blotta ögat, säger Olof Ljungström.

I utställningen visas bland annat ett av de elektronmikroskop Lennart Nilsson använde sig av, och ett urval av de tusentals fotografier han tog. Där finns också en interaktiv skärm där besökare själva kan se in i den mänskliga kroppen.

Vid invigningen av utställningen talade bland andra professor Solveig Jülich, Uppsala universitet, om det genomslag Lennart Nilssons bilder fick i sin samtid. Foto: Maria Josephson

Utställningens andra del visar den historia som Lennart Nilssons bilder knyter an till, med föremål och bilder från 1600-talet och framåt, ur KI:s och Hagströmerbibliotekets samlingar.

Boka guidad visning

Utställningen har öppet mellan kl. 9-15 på vardagar.

För att boka guidad visning, maila maria.josephson@ki.se