Publicerad: 2024-10-22 16:33 | Uppdaterad: 2024-10-22 16:59

Christian Rück nominerad till Augustpriset för ”Ett liv värt att leva”

Christian Rück (längst till höger) är nominerad till Augustpriset 2024 i kategorin fackbok. Foto: AXL Media

Hallå där Christian Rück som nominerats till Augustpriset i kategorin Årets svenska fackbok för boken "Ett liv värt att leva. Varför självmord blev människans följeslagare", Albert Bonniers Förlag. Den 25 november presenteras prismottagarna på Augustgalan.

Hur känns det?

Professor Christian Rück. Foto Andreas Andersson.
Christian Rück. Foto: Andreas Andersson

– Det känns extremt kul! Det är roligt att en bok som handlar om något så tabuartat kan bryta igenom och få sådan uppmärksamhet. Dessutom hade jag noll förväntningar, och det är ju då man blir som gladast, säger Christian Rück, professor och forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet.

Skulle du säga att det har blivit mer ok idag att prata om dåligt psykiskt mående och kanske självmordstankar än hur det var förr?

– Ja, det skulle jag absolut säga. Det har blivit mycket mer tillåtande att prata om dåligt psykiskt mående generellt, men samtidigt är suicid väldigt skrämmande för många. Jag har märkt att ämnet är väldigt känsligt – bara det står ”självmord” på omslaget gör att ridån liksom går ner för vissa personer.

Du har gjort en omfattande research inför boken – vad berörde dig mest?

– Jag är ju psykiater och forskare inom suicid – fenomenet är ju väl känt och beforskat. Men att närma sig det här problemet, att våga gå riktigt nära problemets emotionella kärna har berikat mig som både forskare och kliniker. Jag har fått en bredare förståelse för fenomenet efter att ha hållit på med ämnet i sex år. Det har gett mig mycket också som KI-person, säger Christian Rück.