Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Den 12 januari genomförs examensceremonier för fysioterapeuter, sjuksköterskor, arbetsterapeuter och läkare som avslutar sin grundutbildning vid KI. Högtiderna streamas för intresserade som inte kan vara med på plats.
Nyheter
Barbro Westerholm gick bort den 13 mars. Hon föddes 1933 i Stockholm, tog läkarexamen vid Karolinska Institutet 1959 och disputerade på Farmakologen 1964 med avhandlingen Frisättning av histamin och 5-hydroxytryptamin in vitro: en djurexperimentell studie, och blev sedan docent vid KI. Välkänt är hennes arbete som Socialstyrelsens generaldirektör under åren 1979–1985, hennes engagemang för HBTQI-frågor och för de ”årsrika”.
Nyheter
Christine Fransman letade efter något nytt i karriären och ville lära sig mer om hälso och sjukvård i katastrofer när hon hittade kursen Public Health Response in Disasters på Karolinska Institutet. Hon har en bakgrund inom hälsovetenskap och arbetar som research manager på ett sjukhus hemma i Nederländerna.
Nyheter
Allan Bakesiga och Linda Atulinda är läkarstudenter vid Makerere University i Uganda. De gör just nu ett utbyte vid Karolinska Institutet via ett samarbete mellan universiteten. Samarbetet är ett av KI:s mest omfattande internationella samarbeten som har gjort det möjligt för studenter, forskare och professorer att göra utbyten åt båda hållen under många år.
Nyheter
Lördagen den 12 mars var det examenshögtid på Karolinska Institutet. Två ceremonier hölls på plats i Aula Medica, en för nyexaminerade fysioterapeuter och sjuksköterskor och en för läkare och arbetsterapeuter. Ceremonierna sändes även online.
Nyheter
Medicinska Föreningen har fått en donation på 15 miljoner kronor från The Hans and Barbara Bergstrom Foundation för att rusta upp det gamla kårhuset. Projektet har pågått sedan många år med syftet att kunna skapa en inspirerande miljö för KI:s studenter, doktorander, forskare och alumner.
Nyheter
Medicinska Föreningens (MF) kårhus på KI:s campus i Solna är i stort behov av att renoveras, till en beräknad kostnad av 40 miljoner kronor. Nu samlar MF in pengar för att säkra både byggnadens och studentkårens framtid.
Nyheter
De fick stora rubriker i februari i år när deras konstsamling såldes för 130 miljoner kronor. Nu berättar KI-alumnerna Gunnar Höglund och Anna-Stina Malmborg varför de skänker en del av pengarna till sin KI-stiftelse och varför det är så viktigt att forska om just pedagogik.
KI webbförvaltning
2023-06-09