Publicerad: 2022-04-14 13:10 | Uppdaterad: 2022-05-31 12:08

Christine kände sig stärkt efter att ha gått kursen Public Health Response in Disasters

Christine Fransman letade efter något nytt i karriären och ville lära sig mer om hälso och sjukvård i katastrofer när hon hittade kursen Public Health Response in Disasters på Karolinska Institutet. Hon har en bakgrund inom hälsovetenskap och arbetar som research manager på ett sjukhus hemma i Nederländerna.

Profilbild på Christine Fransman
Christine Fransman Foto: Private

– Jag har alltid varit intresserad av frågor som rör global hälsa och ville göra mer för att bidra till globalt välmående. Just nu är jag på en plats i livet och i min karriär då jag kände att jag var redo att utforska nya vägar och fortsätta åt andra håll, så jag började söka efter kurser för höstterminen 2021 som kunde utöka min kunskap om hälso och sjukvård i katastrofer och humanitärt biståndsarbete. Jag hittade kursen Public Health Response in Disasters på KI i Stockholm och den passade det jag sökte perfekt, berättar Christine.

Efter att ha gått kursen och lärt sig mer om hälso och sjukvård i katastrofer och i låginkomstområden, känner sig Christine bara ytterligare stärkt i sitt intresse att arbeta med hjälporganisationer, inom hälso och sjukvård i låginkomstområde och liknande.

– Jag tyckte verkligen om kursen. Det kändes fantastiskt att vara student igen och lära sig tillsammans med anda studenter. Jag gillade den internationella atmosfären på Karolinska Institutet och tyckte att kursen var otroligt väl genomtänkt och strukturerad. Den öppnade mina ögon för missuppfattningar jag hade om katastrofer, om fattigdom och om hälso och sjukvård i katastrofområden.

Tack vare det hon lärde sig under kursen, känner Christine att hon nu har kompetens och färdigheter för att planera, organisera och implementera hälso och sjukvårdsinitiativ i katastrofområden. Kursen gav henne den förutsättning hon behövde för att fortsätta med sina planer att gå vidare i karriären med arbete inom global hälsa och med hälso och sjukvård i katastrofer.

– Den stärkte mig! Nu känner jag mig mycket mer förberedd för att arbeta med internationella hjälporganisationer eller med katastrofhjälp. Jag skulle rekommendera kursen till alla som, likt jag själv, vill lära sig mer om hälso och sjukvård i katastrofer, antingen för att du är intresserad av att jobba inom det området, eller för att du redan jobbar inom det men vill fördjupa din kunskap och utveckla dina färdigheter.

Sista ansökningsdagen för att gå kursen Public Health Response in Disasters höstterminen 2022 är den 19 april 2022!

Hannah Von Reding Projektsamordnare