Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

I flera av KI:s program ingår en form av praktik som heter verksamhetsförlagd utbildning, förkortat VFU. Hur är det egentligen att göra VFU och vad ska man tänka på inför sin första placering? Fysioterapeutstudenten Elin och psykologstudenten Jonas svarar på vanliga frågor om VFU.
Nyheter
Fredagen den 12 januari var det dags för högtidlig examensceremoni för nyblivna arbetsterapeuter, fysioterapeuter, läkare och sjuksköterskor vid Karolinska Institutet.
Nyheter
NVS internationella kommitté bjöd även i år in till Global University Day den 4 oktober. Världens alla flaggor vinkade välkomnande i mingelutrymmet utanför H1, som även dekorerats med vackra textilier från flera hörn av världen.
Nyheter
En dag i mitten av maj besökte ett 30-tal studenter och tre lärare från School of Health Sciences, Western University i Ontario, Kanada de vårdvetenskapliga programmen på NVS.
Det är ett samarbete som startade i mindre skala 2018, hade ett pandemiuppehåll under några år, men är återigen igång sedan förra året.
Nyheter
Kristina Jonsson och Lina Jonnerhag arbetar båda som amanuenser vid avdelningen för fysioterapi, vid sidan av sina egna studier i fysioterapi, där de går fjärde terminen på fysioterapeutprogrammet. Med amanuenser vid sin sida får lärarna ett bra stöd i sin undervisning i de oftast relativt stora klasserna, som kan variera mellan 40–80 studenter.
Nyheter
Sacomässan är Sveriges största mötesplats för val av eftergymnasial utbildning.

Nu söker vi dig som student som kan stå i KI:s monter och svara på frågor om KI och om ditt program.
Nyheter
Den 20 januari 2023 arrangeras KI:s välkomstdag för nya studenter som påbörjar en av våra grundutbildningar till våren. Nu har du som redan är student på KI möjlighet att hjälpa till och jobba under dagen. Vi söker studenter till uppdragen som studentkonferencier, studentpanel och publikvärdar.
Nyheter
Pandemin har påverkat en hel värld, men när restriktionerna lyfts runt om i världen finns nya utmaningar. Vid Karolinska Institutet ställs lärare inför hybridundervisning, forskare ska återgå till tidigare forskning och studenter hitta tillbaka till rutiner på campus. Här berättar de om tiden före och under pandemin och efter att restriktionerna har lyfts.
Nyheter
Lördagen den 12 mars var det examenshögtid på Karolinska Institutet. Två ceremonier hölls på plats i Aula Medica, en för nyexaminerade fysioterapeuter och sjuksköterskor och en för läkare och arbetsterapeuter. Ceremonierna sändes även online.
Nyheter
Nu är träningslägenheten i korridor A4 på ANA 23 färdigbyggd och slutbesiktigad.
Nyheter
Den 2 och 3 september fylldes Zanderska huset på Alfred Nobels allé 23 med många, nya och förväntansfulla studenter, och studenter som läser på högre terminer.
Det var terminsstart och upprop för alla nya studenter till våra olika program. Söktrycket är stort och reservlistan lång på flertalet utbildningsprogram. Det är helt enkelt populärt att utbilda sig vid Karolinska Institutet.
Nyheter
I år har första kullen SKUFF:are* tagit examen. De 15 studenterna har sedan i höstas läst på heltid under ett år (60 hp). Kanske kan de sammanfattas som nöjda och tacksamma förstagångsstudenter från hela världen, med flera förbättringsförslag för utbildningen.
KI webbförvaltning
2023-06-09