Anders Sondén och Anna Pettersson tilldelas Pedagogiska priset

Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå har beslutat att tilldela Anders Sondén och Anna Pettersson KI:s pedagogiska pris 2025. Priset delas ut under installationshögtiden i Aula Medica i oktober.
Priset delas årligen ut till enskilda lärare, lärarlag eller administrativ personal som gjort goda pedagogiska insatser inbegripande pedagogiskt utvecklings- eller förnyelsearbete inom KI:s utbildningar på grundnivå, avancerad nivå samt forskarutbildningsnivå.
I nomineringen framhålls att Anders Sondén på institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, är en mycket driven pedagogisk ledare, lärare och forskare som i många år har arbetat för att förbättra KI:s utbildningar och med särskilt fokus på läkarutbildningen.
Genom att använda forskningsmetodik söker han evidensbaserade svar på pedagogiska frågeställningar. I verksamhetsförlagd utbildning har han introducerat och stöttat flera innovativa pedagogiska projekt, både på kursnivå och över programgränserna på KI.
Anders Sondén har ett inkluderande och empatiskt förhållningssätt gentemot både medarbetare och studenter, vilket speglas i hans senaste forskningsprojekt som syftar till att skapa mer inkluderande lärandemiljöer för studenter med funktionsnedsättningar och stötta juniora läkare i deras handledarroll.
Hans arbete kännetecknas av ett starkt engagemang för studenters lärande, kreativitet och sökande efter pedagogisk evidens, vilket har bidragit till att stärka den medicinska utbildningens kvalitet och relevans i samhället.
Nomineringen av Anna Pettersson på institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle framhåller hur hon med ett pedagogiskt ledarskap har gjort betydande insatser för att utveckla undervisningen på Karolinska Institutet. Hon disputerade 2005, erhöll en masterexamen i medicinsk pedagogik 2013, och blev antagen till KI:s pedagogiska akademi 2016.
Sedan 2018 är hon programdirektor för fysioterapeutprogrammet och har infört innovativa metoder som portfolio för reflekterande praktik och utvecklat en ny utbildningsplan. Hennes arbete har gjort avtryck både nationellt och internationellt.
Anna Pettersson har även varit drivande i utvecklingen av interprofessionella magisterprogram och har stöttat användningen av digitala verktyg under pandemin. Hon är del av forskargruppen MINT vid LIME och har arbetat med projekt om 3D-visualisering av anatomi och globala hälsokompetenser.
Anna Pettersson har inspirerat både studenter och kollegor genom sitt engagemang och sin förmåga att integrera nya undervisningsmetoder och perspektiv i utbildningen.
Priskommitténs motiveringar
Anders Sondén, grundutbildningsansvarig vid KI SÖS, är en mycket engagerad pedagogisk ledare som genom innovativa och evidensbaserade metoder har förbättrat KI:s utbildningar och skapat inkluderande lärandemiljöer. Hans arbete har stärkt studenters lärande och kliniska resonemang.
Anna Pettersson, programdirektor för fysioterapeutprogrammet, har genom innovativa metoder och starkt pedagogiskt ledarskap förbättrat utbildningen vid KI. Hennes arbete främjar reflekterande praktik och livslångt lärande, vilket uppskattas av både studenter och kollegor.
Om pedagogiska priset
KI:s pedagogiska pris delas årligen ut till enskilda lärare, lärarlag eller administrativ personal som gjort goda pedagogiska insatser inbegripande pedagogiskt utvecklings- eller förnyelsearbete inom KI:s utbildningar på grundnivå, avancerad nivå samt forskarutbildningsnivå.
Pristagare utses av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå efter förslag från en särskild priskommitté där även representant från Kommittén för forskarutbildning ingår.