Publicerad: 2024-08-28 16:36 | Uppdaterad: 2024-09-06 06:49

Annika Östman Wernerson: Vi behöver en ny modell för att fördela våra resurser

Rektor Annika Östman Wernerson
Rektor Annika Östman Wernerson Foto: Martin Stenmark

Välkommen till höstterminen 2024! Den 2 september startar officiellt en ny termin och jag ser mycket fram emot att se alla studenter på våra campus igen.

Många av oss KI-medarbetare har redan dragit i gång höstens förberedelser och arbeten, men det är något särskilt när utbildningarna startar med upprop, campusdagar och en välkomstdag för nya studenter

Min sommar med familj och vänner, hund och naturupplevelser, har gett både vila och förväntan. Att komma tillbaka till KI med alla kreativa och engagerade kollegor och studenter, ger mig en känsla av stolthet, och jag hoppas att det gäller er alla inför ett nytt läsår!

Universitetsledningen, prorektor Martin Bergö, universitetsdirektör Veronika Sundström och jag, tar med oss vårens givande institutionsmöten i vårt fortsatta arbete. Tillsammans med dekanerna och institutionsledningarna diskuterar vi hur vi på bästa sätt ska strukturera den löpande dialogen mellan universitetsledningen och institutionerna. Vår intention är att universitetsledningen ska träffa institutionsgrupperna, KI Syd, KI Nord och KI Solna mer regelbundet.

Fördelning av de statliga forskningsanslagen

Den 30 augusti fattar jag beslut om en ny modell för resursfördelning som ska tillämpas från 2025. Det här är en förändring som görs på uppdrag av konsistoriet, för att enklare och effektivare fördela de statliga forskningsanslagen, och för att möta omvärldens krav och våra interna behov. En arbetsgrupp har under vintern 2023 och våren 2024 genomfört ett stort antal möten med olika delar av verksamheten och utgått från de principer som grupperingarna varit tämligen eniga om. Kriterierna för en ny modell handlar bland annat om: basersättning till alla institutioner, löpande användning av anslaget och därmed minskat myndighetskapital. Genom att ge en större förutsägbarhet, tydlighet och större möjligheter för strategiska satsningar, ska den nya resursfördelningsmodellen bidra till ett gemensamt KI.

Externa utredningen av fryshaveriet klar

Den 20 augusti presenterades den externa granskningen av den tidigare interna utredningen om fryshaveriet i Neo som skedde under julhelgen 2023. Rapporten styrker den interna utredningen som pekar på en omfattande kedja av brister när det gäller bland annat ansvarsfördelning och kvalitetssäkring på flera områden. Detta kräver ett förbättringsarbete som i många delar redan är i gång inom ramen för våra strategiska fokusområden. Jag ser rapporten som ett sätt att skapa ytterligare driv mot KI:s målsättningar.

Lika viktig är dialogen i vår verksamhet, i våra ledningsforum och med våra kollegor. Vi bjuder nu in er alla till fler öppna dialogmöten, den 3 december ses vi i Solna, och den 5 december i Flemingsberg, välkomna dit och diskutera med oss!

Varmt tack till BioNut och MedH

I somras, den 1 juli gick KI från 22 till 21 institutioner. Då slutfördes integreringen av institutionen för biovetenskaper och näringslära, BioNut, som en avdelning vid institutionen för medicin, Huddinge, MedH. Nu fortsätter utvecklingsarbetet inom MedH. Jag vill rikta ett varmt tack till alla medarbetare vid BioNut och MedH, samt vid vårt gemensamma verksamhetsstöd, GVS, och projektorganisationen som engagerat sig i detta förändringsarbete. Projektet har gett skjuts i arbetet med KI:s strategiska fokusområden och bidragit till en stärkt vi-känsla.

Jag ser fram emot en hösttermin i samarbete med er alla!

Rektor just nu

Annika Östman Wernerson skriver om aktuella frågor för universitetet under vinjetten "Rektor just nu". Hennes texter publiceras bland annat på sidan Aktuellt från universitetsledningen och i nyhetsbrevet KI-nytt till KI:s medarbetare. Tidigare publicerade texter finnas att läsa i nyhetsarkivet.