Publicerad: 2024-10-15 14:28 | Uppdaterad: 2024-10-15 14:28

Rektorsbeslut om ersättning för fryshaveriet

Abstrakt bild på tak underifrån.
Foto: Amalia Kewenter

Ett rektorsbeslut fattades på tisdagen den 15 oktober om ersättning för fryshaveriet i Neo. Institutionen för medicin, Huddinge (MedH) kompenseras med totalt 30 miljoner kronor som ska fördelas till de drabbade forskarna för uppkomna kostnader, och för att börja återskapa den samling av forskningsmaterial som gått förlorad.

Under julhelgen 2023 inträffade fryshaveriet vid Karolinska Institutets frysfacilitet Neo i Flemingsberg. Skadorna blev mycket omfattande då 16 av 19 kryotankar tinade och forskningsmaterial som förvarades i dem förstördes.

Två utredningar av det som inträffade har genomförts, en intern och en extern. Utredningarna visade sammanfattningsvis att ansvaret vilar på olika delar av organisationen. Brister i ansvarskedjan har funnits från högsta ledningsnivå ned till den enskilda verksamheten. Mot den bakgrunden har beslut fattats om att MedH ska erhålla medel från rektor för att täcka delar av uppkomna eller kommande kostnader.

– Forskningsmaterialet som gått förlorat är oersättligt och det är en tragedi för de forskare som har drabbats. Syftet med dessa 30 miljoner är att verksamheten ska kunna återskapa biobanker och insamlandet av forskningsmaterial, och att ge stöd främst till de unga forskare som fått sina forskarkarriärer påverkade, säger KI:s rektor Annika Östman Wernerson.

Medlen fördelas över tre år

Enligt beslutet är det omfattningen av skadorna och betydelsen av verksamheten för hela KI som gör det rimligt att MedH får finansiellt stöd, utöver det verksamheten själv finansierar. Medlen kommer från en pott som står till rektors förfogande och ska överföras i lika stora delar under tre år, med start 2025, till Petter Höglund, prefekten vid MedH. Han bedömer sedan hur de ska användas till bästa nytta för de drabbade forskargrupperna, oberoende av institutionstillhörighet.

– Jag är väldigt glad och tacksam över att rektor och KI:s ledning har sett behovet och ger oss den här kompensationen. Det hjälper oss som institution och de forskare som har förlorat sitt material. Tillsammans med de ekonomiska satsningar som vi själva gör på institutionsnivå kan vi inleda den här processen, säger Petter Höglund.

”Viktigt att KI går in”

Även för Eva Hellström Lindberg, professor vid institutionen för MedH kommer beslutet som en stor lättnad:

– Särskilt viktigt är att kunna ge karriärstöd till de unga forskare som har fått sina projekt lagda på is på grund av förlusterna, under tiden som vi samlar in nytt forskningsmaterial, säger hon.

Eva Hellström Lindberg tycker också att beslutet sänder en viktig signal.

– Vi seniora forskare som har varit välfinansierade av externa anslagsgivare och som även vi är drabbade, tycker att det är viktigt att KI går in och täcker en del av förlusten av det arbete som har pågått under upp till 30 år och där vi nu kraftsamlar för att återuppbygga resurser inom så kort tid som möjligt. Jag ser också väldigt positivt på det infrastrukturarbete som är igångsatt och är helt övertygad om att vi kommer att få ett mycket bättre system i framtiden, säger hon.

Stabilare drift av forskningsinfrastruktur

Arbetet med att skapa en enhetlig och stabilare drift av viktig forskningsinfrastruktur på KI pågår i KI:s ledning och i olika arbetsgrupper. En tydligare central kontroll över driften av frysfaciliteter och andra kritiska anläggningar ska bland annat säkerställa att gällande säkerhetsföreskrifter följs. Målsättningen är att det ska vara klart till årsskiftet.

– Det är oerhört skönt att ersättningen nu är i hamn för de drabbade av fryshaveriet, detta gör att vi nu kan fokusera på framtiden och implementera strukturer som säkerställer att detta inte kan hända igen, säger Matti Sällberg, dekan för KI Syd.