Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Välkommen till KI SÖS Naimi Johansson, ny postdoktor inom forskningsprojektet EVIDENCE som utvärderar Stockholm-Gotlands screeningprogram för kolorektalcancer. I projektet kommer hon ansvara för hälsoekonomiska delstudier och undersöka kostnader för kolorektalcancer och för screening, samt kostnadseffektivitet av screeningprogrammet.
Målgrupp: Medarbetare
Klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Forskare vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset har tillsammans med hälsoekonomer vid Linköpings Universitet analyserat kostnader för olika metoder att diagnostisera genetiska orsaker till intellektuell funktionsnedsättning. Studien, som publiceras i Scientific Reports, visar att kostnadseffektiviteten är större vid helgenomsekvensering än vid den traditionella genetiska utredningen.
Nyheter
Olika insatser i sjukvården kan ge olika mycket hälsa per satsad krona. Men hur tar man med subjektiva upplevelser som livskvalitet i dessa beräkningar? Forskare vid Karolinska Institutet hittar vägar till hälsoekonomiska beslut.
Nyheter
Hur räknar man egentligen på jämlikhet i hälsa? Forskarna Emelie Agardh och Matteo Bottai vid Karolinska Institutet söker nya metodologiska vägar, bland annat inspirerade av spelet Master mind. Läs en artikelserie från tidningen Medicinsk Vetenskap.
Nyheter
Att levnadsvanor påverkar hälsan är känt. Men även faktorer som du inte kan styra har en inverkan. Här är sex exempel.
Nyheter
Den 20 maj disputerade Cecilia Dahlgren från Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME) med sin avhandling ”Do patients behave as expected on a healthcare market in transition? : consequences of expanding patient choice and introducing telemedicine in primary healthcare”.
Nyheter
Det är vanligare att ansökningar om subvention av läkemedel till Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) innehåller information om hur läkemedlet påverkar närståendes livskvalitet. TLV har hittills inte beaktat dessa effekter och det saknas metodologiska riktlinjer för hur det skulle kunna göras. Medarbetare i forskargruppen Health Economics and Policy vid LIME har på uppdrag av TLV undersökt hur externa effekter hos närstående kan beaktas vid beslut om subvention av läkemedel.
Nyheter
Medarbetare i forskargruppen Health Economics and Policy vid LIME har på uppdrag av Region Stockholm tagit fram två rapporter som kartlägger utvecklingen av digitala och fysiska besök inom primärvården i Region Stockholm före och under covid-19 pandemin.
Nyheter
Tvångssyndrom, OCD, bland barn och ungdomar riskerar att leda till psykisk ohälsa senare i livet. Samtidigt är väntetiden på behandling ofta lång. Enligt en studie från Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet och Region Stockholm kan internetförmedlad kognitiv beteendeterapi (KBT), ge samma effekt som traditionell KBT. Studien som publicerats i den ansedda tidskriften JAMA kan få betydelse för att öka tillgänglighet till behandling vid OCD.
KI webbförvaltning
2023-06-09