Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Är du masterstudent eller doktorand inom (bio)medicin, farmakologi, bioteknik eller biovetenskap vid KI? Vill du ta itu med de globala utmaningarna som infektionssjukdomar utgör?

Målgrupp: Medarbetare
Regeringen har tillsatt en ny forskningsberedning - en grupp experter som ska fungera som rådgivare åt regeringen. KI-forskaren Anna Wedell är en av de femton invalda ledamöterna.
Nyheter
Kreativa idéer föddes när alliansen NeurotechEU arrangerade ett hackathon på Karolinska Institutet. ”Aktiviteter som denna tydliggör värdet av att deltagare från olika discipliner och länder – och i olika stadier av sina karriärer – möts över gränserna i innovativa processer,” säger KI:s rektor Annika Östman Wernerson.
Nyheter
KI har fått en inbjudan av National Research Foundation (NRF) i Singapore att nominera deltagare till Global Young Scientists Summit i Singapore 8 – 12 januari 2024.
Målgrupp: Medarbetare
Rörelse och fysisk aktivitet stod i fokus när eventet KI Impact Challenge arrangerades för första gången efter pandemin. Cirka 45 studenter från Karolinska Institutet fick i uppdrag att komma på vad som kan göra ungdomar mer fysiskt aktiva. Till sin hjälp hade de 30 högstadieelever och de olika stegen i problem- och produktlösningsmetoden design thinking.
Nyheter
KI:s studenter och doktorander inom biomedicin och life science är välkomna att ansöka till 6th International BonnBrain³ Conference som anordnas av universitetet i Bonn tillsammans med German Center for Neurodegenerative Diseases (DZNE) och Max Planck Institute for Neurobiology of Behavior – caesar.
Målgrupp: Medarbetare
Den 26 januari välkomnade Centrum för hälsokriser en framstående panel bestående av både nationella och internationella forskare och tjänstemän till det andra KI Contributes. Seminariet innehöll korta presentationer och diskussioner kring det komplexa ämnet extrem hetta, med focus på hur man utvecklar och utvärderar handlingsplaner för extremvärme.
Nyheter
Tisdagen den 15 november var det dags för den återkommande Hälsomässan där läkarstudenterna vid termin ett visar upp sina kreativa tolkningar inom ett utvalt forskningsområde. Mässans besökare fick bland annat prova på att reparera en DNA sträng och lära sig om alkoholism påverkas mer av genetik eller miljö.
Nyheter
Hagströmerbiblioteket på Forskartorget 22–25 sept, Bokmässan i Göteborg 2022.
Nyheter
Är du student på något av KI:s grundutbildningsprogram? Är du intresserad av forskning? Har du funderat på att doktorera? Då kan KI:s sommarforskarskola (KI Summer School in Medical Research) vara av intresse för dig!
Nyheter
Under ett antal veckor på sommaren har studenter på KI:s nybörjarprogram möjlighet att delta i KI:s sommarforskarskola (KISS) som ger en introduktion till forskning. Tidigare deltagaren Victor Tollemar och handledaren Rachael Sugars tycker båda att det är en utmärkt möjlighet att få en inblick i forskarvärlden för forskningsintresserade studenter.
KI webbförvaltning
2023-06-09