Publicerad: 2024-10-23 14:00 | Uppdaterad: 2024-10-23 14:47

Dubbel KI-vinst i global studenttävling

Karolinska Institutet firar att två studenter har vunnit priser i den prestigefyllda uppsatstävlingen Global Undergraduate Awards (GUA). Muriel, en förstaårsstudent i biomedicin, och Sophia, en sistaårsstudent på läkarprogrammet, har vunnit i sina respektive kategorier tack vare de uppsatser de skrivit.

Global vinnare i Medical Sciences: uppsats om genterapi

Studenten Muriel.
Muriel vann sitt Global Undergraduate Awards-pris med en artikel om genbehandling för Ushers Syndrom. Foto: Privat

Muriel Gisa Heitsch läser masterprogrammet i biomedicin. Hon har utsetts till global vinnare i GUA:s kategori för medicinska vetenskaper. Titeln global vinnare tilldelas den som skrivit den bästa inskickade uppsatsen i världen i sin kategori. Hennes uppsats handlade om att utveckla en genterapi för Usher syndrom 1F, en ärftlig sjukdom som orsakar både dövhet och blindhet.

Muriel genomförde sin forskning vid David Corey-labbet under ett utbytesprogram vid Harvard Medical School. Förutom för den fantastiska upplevelsen i Corey-labbet, är hon också tacksam för de färdigheter hon lärt sig av sina tidigare och nuvarande handledare vid KI: Hongya Geng (tidigare Molly Stevens Group) och Andrea Coschiera (tidigare Peter Swoboda Group) samt nuvarande handledare João Pedro Alves Lopes och hela Jan-Bernd Stukenborg-gruppen.

– Det känns fortfarande ganska overkligt, men jag känner mig så hedrad och glad över att kunna presentera min forskning i Dublin på Global Undergraduate Summit i november, säger Muriel om sin vinst. Jag är entusiastisk över projektet och glad att kunna dela det med andra!

Regional vinnare i kategorin Life Sciences: uppsats om överraskande mutation i blodbildande gen

Studenten Sophia
Sophias uppsats, som hon vann regionalt med, tog en oväntad vändning när en genmutation plötsligt skedde. Foto: Privat

Nan Sophia Han läser läkarprogrammet och är regional vinnare inom GUA-regionen Europa i kategorin livsvetenskaper. Vinsten som regional vinnare tilldelas den bästa uppsatsen i varje GUA-region.

Sophias forskning tog en oväntad vändning i och med en genmutation och fokuserade till slut på trombocytbrist, vilket är ett kliniskt problem vid tillstånd som leversvikt och olika blodsjukdomar. Sophias arbete handleddes av Ninib Baryawno vid KI och David Sykes, och utfördes även det vid Harvard Medical School.

– Det är en sådan ära att ha vunnit, särskilt att som forskningsintresserad läkarstudent bli erkänd i kategorin livsvetenskaper. Jag är otroligt tacksam för mina handledares mentorskap och stöd, säger Sophia.

Framtida ambitioner

Att vinna har stärkt Muriels och Sophias ambitioner för framtida forskarkarriärer ytterligare.

– Jag känner mig väldigt motiverad att fortsätta med en doktorsexamen och en karriär inom forskning, säger Sophia. Jag hoppas kunna arbeta som forskande läkare i framtiden.

Muriel siktar på att fortsätta med doktorandstudier och bidra till att förbättra vården.

– Idén om att doktorera fanns långt innan jag vann GUA-priset. Jag tycker särskilt om translationell forskning och att utforska nya potentiella behandlingsmöjligheter, säger hon.

GUA-deltagare som fått utmärkelsen Highly Commended

GUA-programmet uppmärksammar också deltagare vars uppsatser eller projekt rankas bland de bästa 10% i sin kategori. De hamn i listan Higly Commended Entrants. Karolinska Institutet är stolta över att fem KI-studenter finns bland dem:

• Clarissa Forsström
  • Jaskaran Singh
  • Jiraphut Kittiwatanachod
  • Shu-Hao Thomas Yu
  • Lee Jia Qi

Grattis till alla vinnare och Higly Commended Entrants från KI! Karolinska Institutet ser fram emot era fortsatta bidrag till den vetenskapliga världen.

Skicka in din uppsats till GUA!

Vill du skicka in ett bidrag till det kommande Global Undergraduate Awards-programmet? Det går snabbt, är enkelt och kostnadsfritt. Notera att din uppsats måste vara på engelska, men GUA tar gärna emot uppsatser som översatts till engelska från ett annat språk.

The Global Undergraduate Awards sida om hur man skickar in ett bidrag