Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Karolinska Institutet inbjuder nu intresserade studentsammanslutningar att söka ställning som studentkår vid Karolinska Institutet för perioden 1 januari 2025 till 31 december 2027.
Nyheter
350 kardemummabullar gick åt när KI:s nya rektor Annika Östman Wernerson och studentkårerna bjöd in studenterna till fika för att uppmuntra en nära dialog med ledningen.
Nyheter
Promotionshögtid, professorsinstallation och examenshögtid – under ett läsår fylls kalendern av flera högtidliga akademiska ceremonier. Gemensamt för de alla är studentmarskalkarna som hjälper till att få ceremonierna att flyta så smidigt som möjligt. Ett ärofyllt uppdrag, menar Philip Wallenius och Ida Dahlgren, övermarskalk respektive vice övermarskalk som snart själva tar examen.
Nyheter
Läkarstudentföreningen IFMSA driver kampanjen Vår hälsa brinner för att uppmärksamma och utbilda om klimatförändringarnas hälsoeffekter. Studenterna ser ett behov av att arbeta konkret med frågan och inte minst under sin vårdutbildning. De har tagit fram en alfabetsserie som illustrerar klimatets påverkan på folkhälsa och håller i utbildningsworkshops. Inte minst under Almedals-veckan där de höll i en workshop och delade ut posters med alfabetet till makthavare och andra intresserade.
Nyheter
Alexander Klaréus och Dana Samiean är Medicinska Föreningen respektive Odontologiska Föreningens nygamla kårordförande 2022. Båda satt nämligen som kårordförande även under 2021. Vi frågade dem om planerna inför det nya läsåret 2022.
Nyheter
Medicinska Föreningen har fått en donation på 15 miljoner kronor från The Hans and Barbara Bergstrom Foundation för att rusta upp det gamla kårhuset. Projektet har pågått sedan många år med syftet att kunna skapa en inspirerande miljö för KI:s studenter, doktorander, forskare och alumner.
Nyheter
Medicinska Föreningen och Odontologiska Föreningen är Karolinska Institutets två studentkårer som arbetar med utbildningsfrågor och studiesociala sammanhang för studenter. Varje år tillsätts det nya kårordförande i föreningarna. Detta år, 2021, hälsar vi Alexander Klaréus välkommen som ordförande för Medicinska Föreningen och Dana Samiean ordförande för Odontologiska Föreningen. Lär känna dem och vad de vill jobba lite extra för under sin tid som ordförande.
Nyheter
Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, besökte KI den 23 oktober. Hon träffade studenter, lärare, forskare och universitetsledning som berättade hur de anpassat sig till den pågående pandemin.
Nyheter
Medicinska Föreningens (MF) kårhus på KI:s campus i Solna är i stort behov av att renoveras, till en beräknad kostnad av 40 miljoner kronor. Nu samlar MF in pengar för att säkra både byggnadens och studentkårens framtid.
KI webbförvaltning
2023-06-09