Publicerad: 2022-01-19 14:21 | Uppdaterad: 2022-01-19 14:42

Hej MF:s och OF:s kårordföranden, vad är planerna för 2022?

Medicinska Föreningens ordförande Alexander och Odontologiska Föreningens ordförande Dana
Alexander Klaréus, Medicinska Föreningen och Dana Samiean, Odontologiska Föreningen. Foto: Privat.

Alexander Klaréus och Dana Samiean är Medicinska Föreningen respektive Odontologiska Föreningens nygamla kårordförande 2022. Båda satt nämligen som kårordförande även under 2021. Vi frågade dem om planerna inför det nya läsåret 2022.

Vad ser du som kårordförande fram emot detta år?

Alexander: Vi har ett gediget program för att utveckla vår verksamhet, fräscha upp våra lokaler och utöka vår närvaro i Flemingsberg. Medicinska Föreningen ska vara en långsiktigt närvarande institution vid lärosätet där studenter kan mötas, umgås och utvecklas efter studiedagen. Att få jobba med det och att få träffa alla andra studenter är nog det jag mest ser fram emot.

Dana: Jag måste säga att det är svårt att förutse hur det här året kommer att se ut. Jag vill att vi tillsammans med KI fortsätter lyfta våra utbildningar och erbjuda studenter möjligheter att få kontakt med näringslivet, exempelvis genom vår arbetsmarknadsdag som sker i februari. Jag ser även fram emot att tillsammans med min vice ordförande börja planeringen för mottagandet av de nya studenter som börjar i höst.

Hur påverkas kåren av den pågående pandemin?

Alexander: Medicinska Föreningen som institution klarar sig ganska väl. De som påverkas av pandemin är studenterna som lider väldigt illa av social isolering. Vi har under året genomfört undersökningar där vi frågat våra medlemmar om hur de mår och svaret är entydigt – inte bra. Det är extremt viktigt att vi kan komma i gång med vår studiesociala verksamhet igen.

Dana: Det har påverkats väldigt mycket, det är mer givande för våra studenter att ha aktiviteter och evenemang på plats. Att kunna träffa varandra i sociala evenemang är viktigt för studenterna och vi ser att behovet är starkt. Eftersom Odontologiska Föreningen inte tar ut någon medlemsavgift är våra samarbeten med näringslivet viktiga för oss. När det gäller våra avstämningsmöten har vi tillsammans med KI kunnat ställa om oss och är nu fullt utrustade för digitala möten i stället.

Vilken är Medicinska Föreningen/Odontologiska Föreningens främsta uppgift enligt dig?

Alexander: Att vara en social kontaktyta mellan studenter, KI och andra aktörer inom Life Science. Det är inom föreningen vi kan skapa nya kontaktnät, utveckla nya förmågor och diskutera framtiden. Gemenskapskänslan mellan KI-studenter skapas i föreningen.

Dana: Att tillgodose studenternas intressen. Detta innebär såväl studie bevakande som studiesociala delar. Utan våra studenters åsikter och passion att förbättra våra utbildningar hade vi inte haft ett OF idag.

Hur ser agendan ut framöver och vilka mål har kåren?

Alexander: Pandemin har ju återigen börjat tugga i sig stora delar av kalendern, men planen och målsättningen för 2022 är att utveckla vår verksamhet så att den upplevs som inkluderande och meningsfull för alla studenter vid Karolinska Institutet. Vi ska vara en naturlig del av alla studenters vardag och en självklar plats att återvända till som alumn.

Dana: Digitalisera vår studentkår ännu mer! Vår fina hemsida är nu uppdaterad (www.ofsthlm.se) sedan i somras och vi vill fortsätta göra vår information lättillgänglig för alla. Vi vill kunna anordna fler studiesociala evenemang på ett sätt som är säkert och kul!