Intern kurs och fortbildning Stepping stone: Pedagogiska grunder för handledning i VFU (asynkron + kursträff)
2026-03-19 Add to iCal
Kursen syftar till att skapa grundläggande förståelse för handledning samt stimulera till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till lärande i VIL/VFU inom hälso- och sjukvården.
Kursens innehåll
Utifrån den aktuella VFU-kontexten:
- Studentens väg genom den verksamhetsförlagda utbildningen
- Lärandemiljön och förutsättningar för lärande
- Sambandet mellan lärandemål, läraktiviteter och examination
- Pedagogiskt utvecklingsförslag
- Interprofessionell diskussion
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
- beskriva förutsättningar för studentens lärande i VIL/VFU i den egna verksamheten
- reflektera över vad handledning innebär och hur styrdokument stödjer studentens lärande i VIL/VFU
Arbetsformer
I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. Olika undervisningsformer och tekniker, även digitala, kan komma att användas.
Kursen genomförs i följande steg
1. Inledande utbildningstillfälle med presentationer och gruppdiskussioner
2. Självständigt arbete med skriftlig examinationsuppgift
3. Avslutande utbildningstillfälle som inkluderar muntlig redovisning och interprofessionell reflektion kring den skriftliga examinationsuppgiften
Omfattning
Kursen motsvarar 1 veckas högskolestudier (40 timmar)
Målgrupp och behörighet
Kursen riktar sig till personer med högskoleutbildning som har handledningsuppdrag i verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Region Stockholm eller som på annat sätt är involverade i handledningsprocessen i verksamheter där VIL/VFU bedrivs.
Förutsättningar
Kursen ges av Undervisning och lärande, Karolinska Institutet.
Kursen ges online. Undervisningsspråk är svenska.
Kursdatum och kursträffar
Kursdatum för VT 2026
Kursen öppnar i Canvas den 26/1.
Kursträff:
19/3 kl. 13.00-16.00 Digitalt
För godkänt på kursen krävs
För godkänt på kursen krävs
-aktivt deltagande i kursens undervisningstillfällen
-aktivt deltagande i seminarium om examinationsuppgiften samt
-godkänd skriftlig examinationsuppgift
Examination och kursintyg
Kurserna examineras muntligt och med en skriftlig uppgift. Resultat från examinationsuppgiften publiceras i Canvas. Kursdeltagaren ansvarar för att informera sig om resultat samt eventuella revideringar. Kursintyg utfärdas av kursansvarig efter godkänd kurs.
Meritering
Om du vill läsa fem veckors högskolepedagogik under samma termin kan du söka kursen Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning (HPK), 7,5 hp.
Stepping Stone-kurserna är meriterande vid ansökan om docentur. Om du av andra skäl behöver högskolepoäng, till exempel för att räkna in pedagogisk utbildning i en magisterexamen kan du ansöka om tillgodoräknande, se nästa punkt.
Du som har kandidatexamen kan ansöka om att tillgodoräkna dig HPK efter att ha slutfört fem Stepping stone kurser. För att kunna ansöka om tillgodoräknande måste du först söka HPK-kursen via www.antagning.se. För mer information, se Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.
Kurslitteratur
Biggs, J., Tang, T., & Kennedy, G. (2022). Teaching for quality learning at university. (5th ed). McGraw Hill.
eller
Sandberg, H. (2022). Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU (Andra upplagan). Studentlitteratur.
Kursvärdering
Kursvärderingen är en del av Karolinska Institutets kvalitetsledningssystem och genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kontaktpersoner
Marie Therborn
KursansvarigKursadministration
Omfattning
En godkänd Stepping stone-kurs motsvarar en veckas heltidsstudier. Fem Stepping stones kan kombineras så att de motsvarar kursen Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning (HPK) om 7.5 hp. Läs mer om Stepping stone-kurser.