Intern kurs och fortbildning Stepping stone: Studentens lärande i VFU

2026-03-20 till
2026-05-08 Add to iCal

Kursen syftar till att stärka handledarens kunskap och kompetens avseende studentens lärande i verksamhetsförlagd utbildning, samt stimulera till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt i samband med pedagogiska aktiviteter i verksamhetsförlagd utbildning.

Kursens innehåll

  • Pedagogiska teorier relevanta för studentens lärande
  • Planera ett handlednings/undervisningstillfälle inom den egna verksamheten
  • Muntlig redovisning och reflektion kring studentens lärande
  • Interprofessionella diskussioner

Kursens lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:

‐ tillämpa kunskaper om pedagogiska teorier relevanta för studentens lärande i verksamhetsförlagd utbildning 

‐ reflektera över studentens perspektiv beträffande lärande och handledning 

- beskriva och analysera en undervisnings-/ handledningssituation ur olika pedagogiska perspektiv 

Arbetsformer

Kurstillfällena är digitala via Zoom. Instruktioner och uppgifter finns i lärplattformen Canvas. I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. 

Kursen genomförs i följande steg:

  1. Förberedande uppgift
  2. Inledande utbildningstillfälle med presentationer och gruppdiskussioner
  3. Självständigt arbete med skriftlig examinationsuppgift
  4. Avslutande utbildningstillfälle som inkluderar muntlig redovisning och interprofessionell reflektion kring den skriftliga examinationsuppgiften

Omfattning

Kursen motsvarar 1 veckas högskolestudier (40 timmar)

Målgrupp och behörighet

Kursen riktar sig till personer med högskoleutbildning som har handledningsuppdrag i verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Region Stockholm eller kommunerna i Storstockholm, eller som på annat sätt är involverade i handledningsprocessen i verksamheter där VIL/VFU bedrivs. 

Förutsättningar

Kursen ges online. Undervisningsspråk är svenska.

Kursdatum och kursträffar

Kursdatum för VT 2026

Kursen öppnar i Canvas den 27 februari. Instruktioner om förberedande uppgifter och läsning inför första kursträffen finns tillgängliga i Canvas vid kursens öppnande.

Kursträffar:

Fre 20 mars kl 13-16 på Zoom

Fre 8 maj kl 13-16 på Zoom

För godkänt på kursen krävs

-aktivt deltagande i kursens undervisningstillfällen
-aktivt deltagande i seminarium om examinationsuppgiften samt
-godkänd skriftlig examinationsuppgift

Examination och kursintyg

Kurserna examineras muntligt och med en skriftlig uppgift. Resultat från examinationsuppgiften publiceras i Canvas. Kursdeltagaren ansvarar för att informera sig om resultat samt eventuella revideringar. Kursintyg utfärdas av kursansvarig efter godkänd kurs.

Meritering

Om du vill läsa fem veckors högskolepedagogik under samma termin kan du söka kursen Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning (HPK), 7,5 hp.

Stepping Stone-kurserna är meriterande vid ansökan om docentur. Om du av andra skäl behöver högskolepoäng, till exempel för att räkna in pedagogisk utbildning i en magisterexamen kan du ansöka om tillgodoräknande, se nästa punkt.

Du som har kandidatexamen kan ansöka om att tillgodoräkna dig HPK efter att ha slutfört fem Stepping stone kurser. För att kunna ansöka om tillgodoräknande måste du först söka HPK-kursen via www.antagning.se. För mer information, se Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.

Kurslitteratur

Biggs, J., Tang, T., & Kennedy, G. (2022). Teaching for quality learning at university. (5th ed). McGraw Hill.

eller

Sandberg, H. (2022). Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU (Andra upplagan). Studentlitteratur.

Kontaktpersoner

Profile image

Emma Lindroos

Anknuten till Undervisning/Handledning

Kursadministratör

Kursvärdering