Intern kurs och fortbildning Stepping stone: Studentens lärande i VFU
2026-05-08 Lägg till i iCal
Syftet med kursen är att deltagaren tillägnar sig kunskap och kompetens för att stödja studenters lärande och skapa lärandeaktiviteter i VIL/VFU genom ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till lärande.
Kursens innehåll
- Pedagogiska teorier relevanta för studentens lärande
- Planera ett handlednings/undervisningstillfälle inom den egna verksamheten
- Muntlig redovisning och reflektion kring studentens lärande
- Interprofessionella diskussioner
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagaren kunna:
•tillämpa kunskaper om pedagogiska teorier för att stödja studenters lärande i VIL/VFU.
•reflektera över studentens perspektiv på lärande och handledning.
•skapa en undervisnings-/ handledningssituation och analysera den utifrån pedagogiska teorier.
Arbetsformer
Kurstillfällena är digitala via Zoom. Instruktioner och uppgifter finns i lärplattformen Canvas. I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment.
Kursen genomförs i följande steg:
- Förberedande uppgift
- Inledande utbildningstillfälle med presentationer och gruppdiskussioner
- Självständigt arbete med skriftlig examinationsuppgift
- Avslutande utbildningstillfälle som inkluderar muntlig redovisning och interprofessionell reflektion kring den skriftliga examinationsuppgiften
Omfattning
Kursen motsvarar 1 veckas högskolestudier (40 timmar)
Målgrupp och behörighet
Kursen riktar sig till personer med högskoleutbildning som har handledningsuppdrag i verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Region Stockholm eller kommunerna i Storstockholm, eller som på annat sätt är involverade i handledningsprocessen i verksamheter där VIL/VFU bedrivs.
Förutsättningar
Kursen ges online. Undervisningsspråk är svenska.
Kursdatum och kursträffar
Kursdatum för VT 2026
Kursen öppnar i Canvas den 27 februari. Instruktioner om förberedande uppgifter och läsning inför första kursträffen finns tillgängliga i Canvas vid kursens öppnande.
Kursträffar:
Fre 20 mars kl 13-16 på Zoom
Fre 8 maj kl 13-16 på Zoom
För godkänt på kursen krävs
-aktivt deltagande i kursens undervisningstillfällen
-aktivt deltagande i seminarium om examinationsuppgiften samt
-godkänd skriftlig examinationsuppgift
Examination och kursintyg
Kurserna examineras muntligt och med en skriftlig uppgift. Resultat från examinationsuppgiften publiceras i Canvas. Kursdeltagaren ansvarar för att informera sig om resultat samt eventuella revideringar. Kursintyg utfärdas av kursansvarig efter godkänd kurs.
Meritering
Om du vill läsa fem veckors högskolepedagogik under samma termin kan du söka kursen Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning (HPK), 7,5 hp.
Stepping Stone-kurserna är meriterande vid ansökan om docentur. Om du av andra skäl behöver högskolepoäng, till exempel för att räkna in pedagogisk utbildning i en magisterexamen kan du ansöka om tillgodoräknande, se nästa punkt.
Du som har kandidatexamen kan ansöka om att tillgodoräkna dig HPK efter att ha slutfört fem Stepping stone kurser. För att kunna ansöka om tillgodoräknande måste du först söka HPK-kursen via www.antagning.se. För mer information, se Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.
Kurslitteratur
Biggs, J., Tang, T., & Kennedy, G. (2022). Teaching for quality learning at university. (5th ed). McGraw Hill.
eller
Sandberg, H. (2022). Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU (Andra upplagan). Studentlitteratur.
