Publicerad: 2022-10-03 17:03 | Uppdaterad: 2022-12-02 16:06

Hugo Zeberg om Nobelprisbelönade kollegan: "Har lärt mig mycket av honom"

porträttbild
Nobelprisbelönade Svante Pääbo och KI-forskaren Hugo Zeberg vid sommarstugan i Skåne. Foto: Privat.

Många gladdes åt att professor Svante Pääbo tilldelas 2022 års Nobelpris i fysiologi eller medicin, en som gladdes extra är Hugo Zeberg, forskare vid Karolinska Institutet. Han har i flera år samarbetat med Svante Pääbo, inte minst när det gällt att hitta neandertal-gener som kan påverka hur sjuka olika människor blir efter covid-19-smitta.

Hugo Zeberg tog emot beskedet om Nobelpriset i Biomedicum på campus Solna. De senaste åren har han delat sin tid mellan Karolinska Institutet och det av Svante Pääbo grundade Max Planckinstitutet för evolutionär antropologi i Leipzig, Tyskland.

–  En fantastisk dag, säger Hugo Zeberg, för oss inom fältet känns det som: äntligen! Det är jättekul att det här får en sådan vid spridning.

Hugo Zeberg och Svante Pääbo har arbetat tillsammans i ett antal år, framför allt när det gäller att kartlägga vilka gener som påverkar vilka personer som drabbas av svår covid-19.

–  Svante Pääbo hade publicerat neandertalgenomet. Själv arbetade jag då som akutläkare i Huddinge, bland annat med att vårda covid-patienter. Jag började titta på genetiska riskfaktorer för svår covid och hittade en direkt match i neandertalgenomet. Det slog mig att det var en viktig upptäckt så jag skrev till Svante som då var i sin sommarstuga. Jag flög ner till honom och vi skrev ihop artikeln på ett par dagar där i stugan. Det är ett fantastiskt minne och en ”Heureka-upplevelse” som jag fick dela tillsammans med honom, säger Hugo Zeberg, biträdande lektor vid institutionen för neurovetenskap, Karolinska Institutet.

Forska med ’barnsligt intresse’

Hugo Zeberg beskriver Svante Pääbo som en mycket engagerad och entusiasmerande forskare.

Svante Pääbo
Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet tillkännager Nobelpriset i fysiologi eller medicin år 2022. Foto: Cecilia Odlind.

–  Jag har lärt mig väldigt mycket av honom. Som forskare har han lärt mig att man kan forska på heltid med ett slags barnsligt intresse, och också vikten av att skriva begripligt så att man kan nå både allmänheten och en mer vetenskaplig publik. Jag räknar honom som en nära vän vid det här laget, säger han.

I motiveringen till Nobelpriset skriver Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet bland annat att Svante Pääbo åstadkommit ”vad ingen trodde var möjligt: kartläggning av arvsmassan från Neandertalare”.

–  Priset innebär ett erkännande för fältet evolutionär genetik, säger Hugo Zeberg. Många är intresserade av de här kosmiska frågorna: Vilka är vi? Var kommer vi ifrån? Man kan jämföra med fascinationen för rymden. Det är frågor som många människor ställer sig, men de har kanske inte riktigt haft samma tyngd inom vetenskapen, men nu har vi ett pris som belönar fältet och det känns fantastiskt!

Se ett klipp med Hugo Zeberg

Kopplingar till Sverige och KI

Svante Pääbo föddes 1955 i Stockholm. Han doktorerade 1986 vid Uppsala universitet och genomförde därefter postdoktoral utbildning vid Zürich universitet och senare vid University of California, Berkeley. Han blev utnämnd till professor vid Münchens universitet 1990. 1999 grundade Pääbo Max Planckinstitutet för evolutionär antropologi, Leipzig, där han fortfarande är aktiv. Sedan 2020 är han även verksam som adjungerad professor vid Okinawa Institute of Science and Technology, Japan.

Svante Pääbo är son till Karolinska Institutets förre rektor Sune Bergström som tilldelades 1982 års Nobelpris i fysiologi eller medicin. Svante Pääbo är hedersdoktor vid Karolinska Institutet.