Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Kurskatalogen för höstterminen 2024 (HT24) är nu öppen för ansökan! Notera att ansökningsperioden är tre veckor, med sista ansökningsdag 6 maj.
Målgrupp: Medarbetare
För att underlätta nya och befintliga kontakter mellan forskare och doktorander samt öka forskningssamarbetet med the University of Edinburgh utlyser KIs internationaliseringsnämnd bidrag för labbesök för doktorander och postdoks.
Målgrupp: Medarbetare
University of Toronto ger doktorander och postdoktorer vid KI chansen att söka till sommarkursen "Summer in Design", 10-19 juni 2024, som är en del av programmet "Medicine in Design".
Målgrupp: Medarbetare
Alla medarbetare och anknutna har en personlig profilsida på ki.se. På kvällen den 14 december ersätts din nuvarande sida med en ny som hämtar all information från KI RIMS. Har du gjort ändringar i texten på din nuvarande sida efter 7 september behöver du göra om dem i KI RIMS.
Målgrupp: Medarbetare
Utmaningar med utveckling och testning av de tekniska miljöerna gör att KI RIMS-projektet behöver mer tid att arbeta. Det innebär att publiceringen av de nya profilsidorna på ki.se skjuts fram, från den 9 november till kvällen den 14 december.
Målgrupp: Medarbetare
KI:s samarbetspartner, den internationella nyhetssajten The Conversation, erbjuder nu fyra onlinekurser för forskare som kan genomföras i egen takt. Kurserna är till för akademiker som är intresserade av att skriva populärvetenskapligt och vill utveckla sin kommunikativa förmåga.
Målgrupp: Medarbetare
KI RIMS är Karolinska Institutets nya Research Information Management System. Från och med 25 oktober kan du som medarbetare eller anknuten gå in och se och hantera den information som samlats om dig.
Fysiologi och farmakologi
Du som junior forskare vid KI är välkommen att söka medel från Eurolife för korttidsutbyte vid ett annat lärosäte inom nätverket.
Målgrupp: Medarbetare
För att underlätta nya och befintliga kontakter mellan forskare och doktorander samt öka forskningssamarbetet med the University of Tokyo utlyser KIs internationaliseringsnämnd resebidrag för labbesök för doktorander.
Målgrupp: Medarbetare
Nordic Congress of Gerontology (NKG) arrangeras vartannat år i de olika nordiska länderna och nästa år är det dags för Sverige att stå som värd för evenemanget. Den 27:e upplagan kommer att hållas på Karolinska Institutet i Stockholm mellan den 12–14 juni 2024. Runt 800 deltagare och forskare från hela världen förväntas delta och därmed bidra med ett brett spektrum av unika perspektiv på en allt åldrande befolkning. Anmälan öppnar den 2 oktober 2023.
Nyheter
KI har fått en inbjudan av National Research Foundation (NRF) i Singapore att nominera deltagare till Global Young Scientists Summit i Singapore 8 – 12 januari 2024.
Målgrupp: Medarbetare
Stockholm levde upp när regnbågsflaggorna åter vajade i vinden och Prideparaden svepte genom staden. Under Prideveckan i början av augusti hissades regnbågsflaggan över campus och Karolinska Institutet deltog i paraden tillsammans med flera andra lärosäten under Academic Prides flagg.
Nyheter
Grattis till forskare vid Institutionen för biovetenskaper och näringslära, Karolinska Institutet, som fått anslag från "Henning och Johan Throne-Holst stiftelse" 2022.
Nyheter
KI och Region Stockholm arbetar tillsammans för att skapa optimala förutsättningar för klinisk forskning, utbildning och utveckling av sjukvården för att förbättra människors hälsa. En stor del av både forskning och utbildning förutsätter tillgång till hälso- och sjukvården. Region Stockholm är därför en viktig samarbetspartner för KI och tillsammans utlyses medel och forskningstjänster för att stödja utvecklingen.
Målgrupp: Medarbetare
Just nu förändras tillvaron för alla på grund av smittspridningen av det nya coronaviruset. Dela med dig av din berättelse på ki.se. Hur har du som KI-medarbetare ställt om, hittat lösningar och hanterat situationen?
Målgrupp: Medarbetare
De får 750 000 kr var under ett år.
Nyheter
Vi ska hålla fysiskt avstånd för att minska smittrisk – men på ett känslomässigt plan är det nu viktigt att vi närmar oss varandra, menar Danuta Wasserman, chef för Nationellt centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa (NASP) vid Karolinska Institutet.
KI webbförvaltning
2023-06-09