Publicerad: 2022-05-20 14:20 | Uppdaterad: 2022-05-20 14:20

Anslag för postdoktorala studier till BioNut

Physical acitvity
Illustration av fysisk aktivitet. Credit: Pixabay CC0. Foto: Pixabay CC0

Grattis till forskare vid Institutionen för biovetenskaper och näringslära, Karolinska Institutet, som fått anslag från "Henning och Johan Throne-Holst stiftelse" 2022.

Vi vill gratulera två forskare vid Institutionen för biovetenskaper och näringslära, Karolinska Institutet, som tillsammans har fått cirka 1 miljon kronor för postdoktorala studier.

Johanna Sandborg har fått medel för att åka till Institute for Physical Activity and Nutrition, Deakin University, Australien, där hon ska göra två studier inom "Let's Grow studien", som är en studie som undersöker effekten av en intervention ("Let's Grow"-appen) ) för att hjälpa föräldrar att främja goda rörelsevanor hos sina tvååriga barn. En del består av att undersöka hur föräldrarnas egenskaper och användning påverkar effekten av interventionen på barnens fysiska aktivitet, stillasittande och sömn. En annan del är att undersöka möjligheten att använda maskininlärning i kombination med rörelsemätare för att identifiera typen av stillasittande hos barnen.

Petter Fagerberg har fått finansiering för att åka till Department of Informatics and Telematics, Harokopio University of Athens, Grekland, där han kommer att arbeta med ett projekt med syftet att utveckla modeller baserade på artificiell intelligens som automatiskt kan kategorisera bilder av mat- och matannonser i skyddande kategorier och riskkategorier, kopplade till fetma. Dessutom är tanken att utveckla en mobilapp, som med hjälp av modellerna,  kan kategorisera bilder på mat automatiskt i realtid.