Publicerad: 2023-09-20 13:09 | Uppdaterad: 2024-03-25 17:00

Karolinska Institutet huvudarena för den 27:e nordiska gerontologikongressen i juni 2024

Vy över Stockholm mot Gamla Stan och Södermalm med Stadshuset i förgrunden.
Stadshuset. Foto: Björn Olin

Nordic Congress of Gerontology (NKG) arrangeras vartannat år i de olika nordiska länderna och nästa år är det dags för Sverige att stå som värd för evenemanget. Den 27:e upplagan kommer att hållas på Karolinska Institutet i Stockholm mellan den 12–14 juni 2024. Runt 800 deltagare och forskare från hela världen förväntas delta och därmed bidra med ett brett spektrum av unika perspektiv på en allt åldrande befolkning. Anmälan öppnar den 2 oktober 2023.

Åldrande i en föränderlig värld

NKG 2024 kommer att tillhandahålla en rad presentationsformer, inklusive keynotes, symposier, muntliga presentationer och ämnesspecifika arrangerade posterturer. Dessutom erbjuds spotlightsessioner, där inbjudna experter diskuterar viktiga frågor relaterat till åldrande på ett innovativt och engagerande sätt.

Vi välkomnar tvärvetenskapliga bidrag som återspeglar Nordic Gerontological Federation:s vetenskapliga pelare, dvs. biologisk, hälso- och medicinsk vetenskap, beteende- och samhällsvetenskap, humaniora och konst samt social forskning, politik och praktik.

Karolinska Institutet (KI) Campus Solna, kommer att fungera som kongressens huvudarena.

Kongressmiddagen, på Münchenbryggeriet på Södermalm, kommer bland annat att innehålla liveunderhållning som en del av ett trevligt socialt program. Vi hoppas att kongressens deltagare får tillfälle att njuta av allt vad Stockholm har att erbjuda.

Anmälan och call for abstracts

Anmälan till kongressen och call for abstracts öppnar den 2 oktober 2023.

Du hittar mer detaljerad information, inklusive presentation av keynote-talare, preliminärt program och information om resebidrag och priser på NKG27’s hemsida.

Viktiga datum

• Anmälan och Call for Abstracts öppnar den 2 oktober 2023
  • Deadline för symposiumförslag den 29 november 2023
  • Anmälan om godkännande av symposieförslag den 15 januari 2024
  • Deadline för abstracts (muntliga presentationer och posters) den 25 januari 2024
  • Besked om godkännande av abstracts (muntliga presentationer och posters) den 26 februari 2024
  • Kongressen äger rum 12–14 juni 2024

Den 27e upplagan av Nordic Congress of Gerontology anordnas av Sveriges Gerontologiska Sällskap, Svensk Geriatrisk Förening, Nordic Gerontological Federation samt Karolinska Institutet.