Publicerad: 2024-10-28 11:14 | Uppdaterad: 2024-10-28 11:24

Forte etableringsbidrag 2024 tilldelas forskningsprojekt om kostrekommendationer för äldre vuxna

Matmarknad med grönsaker i olika färger
Foto: R G Escobar on Unsplash

Adrián Carballo Casla har nyligen tilldelats Fortes etableringsbidrag 2024. Hans forskningsprojekt syftar till att anpassa kostrekommendationer till äldre vuxnas unika behov, vilket potentiellt kan leda till hälsosammare och längre liv.

Adrián Carballo Casla är postdoktor vid Aging Research Center, vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle på Karolinska Institutet.

Adrián, kan du berätta om de huvudsakliga målen med ditt forskningsprojekt?

Adrián Carballo-Casla, ny postdoktor vid avdelningen för Aging Research Center, NVS.
Adrián Carballo-Casla, postdoktor vid Aging Research Center (ARC).

Vårt projekt bygger på förståelsen att kostrekommendationer som tar hänsyn till äldre människors behov kan bidra till ett hälsosammare och längre liv. Det finns dock en brist på bevis från storskaliga, kontextspecifika studier. Vi strävar efter att fylla denna lucka genom att utnyttja svenska multikohortdata för att svara på tre forskningsfrågor:

1. Vilka kostrekommendationer kan ha störst inverkan på hälsosam livslängd?
  2. Vilket är det känsligaste exponeringsfönstret för nämnda livsmedel och hur långa är latensperioderna?
  3. Hur påverkar äldres psykosociala bakgrund effektiviteten av dessa rekommendationer?

Vem mer är involverad i studien?

Kärnforskningsteamet består av minst åtta forskare, inklusive mig själv: senior forskare Amaia Calderón-Larrañaga (vice projektledare för SNAC-K), professor Laura Fratiglioni (chef för NEAR), senior forskare Debora Rizzuto (vetenskaplig samordnare för NEAR), professor Sölve Elmståhl (projektledare för SNAC-S), senior forskare Anders Sköldunger (projektledare för SNAC-N), och professor Fernando Rodríguez-Artalejo (projektledare för Seniors-ENRICA 1 och Seniors-ENRICA 2). Vi kommer också att rekrytera en forskningsassistent och hoppas kunna inkludera fler forskare och kohorter om resurserna tillåter.

Vilka patientgrupper förväntas dra nytta av din forskning, och hur?

Vår forskning riktar sig främst till svenska äldre, en grupp där bristfällig kost står för cirka 13 400 dödsfall och 187 000 funktionshindersanpassade levnadsår årligen. Det yttersta målet är att bidra till att de svenska kostråden anpassas till äldre människors biologiska och psykosociala behov, identifiera de hälsosammaste och ohälsosammaste livsmedlen för denna befolkningsundergrupp och föreslå fördelaktiga ersättningar.

Med stöd av Fortes etableringsbidrag 2024 är detta projekt redo att ha en betydande inverkan på folkhälsan i Sverige och i resten av världen.