Publicerad: 2022-08-09 10:01 | Uppdaterad: 2022-08-11 10:12

Academic Pride tillbaka i paraden efter två års uppehåll

Studenter och personal viftar med flaggor i Pride-paranden genom Stockholms gator.
Studenter och medarbetare från KI deltog i Prideparaden i Stockholm 2022. Foto: Sören Andersson

Stockholm levde upp när regnbågsflaggorna åter vajade i vinden och Prideparaden svepte genom staden. Under Prideveckan i början av augusti hissades regnbågsflaggan över campus och Karolinska Institutet deltog i paraden tillsammans med flera andra lärosäten under Academic Prides flagg.

För Elga Bandeira, postdoktor vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska Institutet, med ansvar för mångfald och inkluderande i KI Postdoc Association, var det första gången hon deltog i Stockholms Prideparad.

– Jag har inte varit med i de tidigare paraderna eftersom jag flyttade till Stockholm under pandemitider, men det verkade som att alla var lyckliga över att kunna fira igen efter så lång tid, säger hon.

Veckan och paraden är viktiga att uppmärksamma och ge sitt stöd till för att fira mångfalden av könsidentiteter och sexualitet, menar hon.

– Vi får inte glömma att det finns mycket kvar att göra för att hjälpa dem som behöver respekt och inkludering, och att vi behöver hålla fast vid allt bra som har uppnåtts hittills, säger Elga Bandeira.

Karolinska Institutets deltagande i Pride sker i samarbete med Medicinska Föreningen (MF) och Odontologiska Föreningen (OF). Under gemensam flagg, Academic Pride, gick flera lärosäten i paraden: Karolinska Institutet, KTH, Stockholms universitet och Handelshögskolan i Stockholm. Syftet är att synliggöra vikten av hbtqia+-frågor vid lärosätena, både vad gäller forskning och undervisning och vad gäller inkluderande arbets- och studiemiljöer.

En annan deltagare under lördagen var prorektor Anders Gustafsson. Han tar med sig glädjen över att paraden är tillbaka igen efter ett uppehåll under pandemin.

– Det känns som en viktig manifestation av allas rätt att vara sig själva, säger han.

Tidigare under veckan, den 2 augusti, arrangerades ett seminarium med rubriken Hur kan lärosäten bekänna färg och bli mer inkluderande. Där presenterade forskarna Andrea Eriksson och Carin Hellström vid KTH sin nya rapport Hbtq-personers organisatoriska och sociala arbetsmiljö.

Students and staff participated in the Pride Parade 2022 waving flags through the streets of Stockholm.