Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Grand Prix Scientifique 2023 hyllar arbetet av en forskare eller läkare som har gjort en betydande upptäckt inom hörselområdet. Nu har Fondation Pour l´Audition tilldelat professor Barbara Canlon, institutionen för fysiologi och farmakologi, priset som premierar ledande forskning.
Nyheter
En del barn föds med dövhet på endast ena örat. Vad ska man göra då? Frågan är svårare än vad man först kan tro.
Nyheter
Ett internationellt team av forskare har utvecklat en ny metod för att leverera läkemedel direkt in i innerörat genom att utnyttja det naturliga vätskeflödet i hjärnan, enligt en studie publicerad i Science Translational Medicine. Genom att dessutom använda genterapi lyckades forskare från Karolinska Institutet och University of Rochester återställa hörseln hos döva möss.
Nyheter
Screeningprogram för hörselnedsättning hos barn behöver bli bättre på att samla in data och mäta utfall för att höja kvaliteten, till exempel för att förbättra andelen uppföljningar. Det visar en ny avhandling från Karolinska Institutet.
Nyheter
Genom att använda genuttrycksdata från olika celler i innerörat och hjärnan, har forskare identifierat en celltyp som huvudsakligen bidrar till
hörselnedsättning. Fynden bekräftar att hörselnedsättning inte kan härledas till hjärnan, utan från en avgränsad del i hörselsnäckan som heter stria vascularis, vilken är innerörats "kraftstation". Studien har publicerats i American Journal of Human Genetics.
Nyheter
Hittills har det saknats en pålitlig objektiv metod för att diagnostisera tinnitus. Nu visar forskare från Karolinska Institutet att så kallad hjärnstamsaudiometri kan användas för att mäta förändringar i hjärnan hos personer med konstant tinnitus. Studien har publicerats i Journal of Clinical Investigation.
Nyheter
Deutsche tinnitus Stiftung Charité har instiftat ett nytt forskningspris – ”Tinnitus & Hearing” -som tilldelas enastående prestationer inom de forskningsområden som omfattar orsaker, tidig upptäckt och behandling av tinnitus och hörselskador.
Nyheter
Forskare kan visa att det finns en ärftlighet vad gäller vissa former av tinnitus. Det är tinnitus i bägge öronen som visat sig bero på genetiska faktorer och ärftligheten ses främst hos män, enligt en tvillingstudie som publiceras i tidskriften Genetics in Medicine. Studien har genomförts av forskare vid Karolinska Institutet tillsammans med kollegor från GENYO i Granada, Spanien, inom ramen för forskningsnätverket TINNET.
KI webbförvaltning
2023-06-09