Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Professor Per-Olof Berggren tilldelas ERC Proof of Concept-anslag från Europeiska forskningsrådet (ERC). Medlen kommer att användas till att vidareutveckla en teknologi där Langerhanska cellöar transplanterade till främre ögonkammaren används som screeningverktyg för att identifiera nya läkemedelsbehandlingar mot diabetes.
Nyheter
För att förstå vad som händer i levande vävnad under fysiologiska och patologiska förhållanden krävs ett icke-invasivt forskningsverktyg med hög upplösning. I en ny översiktsartikel i tidskriften Physiological Reviews beskriver KI-forskare hur transplantation till ögats främre kammare kan användas som ett sådant verktyg och föra forskningen framåt.
Nyheter
Forskare vid Karolinska Institutet har identifierat ett protein som skyddar mot tillväxt av brösttumörer och som kan kopplas till bättre prognos hos bröstcancerpatienter. Resultaten, som publiceras i tidskriften Nature Communications, kan bidra till utvecklingen av nya terapier för särskilt svårbehandlade former av bröstcancer.
Nyheter
Stort grattis till de fem forskare vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi som beviljades anslag vid Vetenskapsrådets utdelning inom området Medicin och hälsa den 28 oktober 2021.
Nyheter
Fyra forskare vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi beviljades anslag vid Vetenskapsrådets utdelning inom området Medicin och hälsa den 2 november 2020.
Nyheter
Per-Olof Berggren, professor i experimentell endokrinologi vid Institutionen för molekylär medicin och kirurgi, har valts in som medlem i American Academy of Arts & Sciences.
Nyheter
Professor Per-Olof Berggren har blivit utnämnd till Distinguished Professor vid University of Rome Tor Vergata, Italien.
Nyheter
Wallenberg Scholars är ett program som avser att stödja och stimulera några av de mest framgångsrika forskarna vid svenska universitet. Per-Olof Berggren är en av de två forskare vid Karolinska Institutet som nu får 15 miljoner kronor vardera fördelat på fem år.
KI webbförvaltning
2023-06-09