Publicerad: 2024-06-26 09:27 | Uppdaterad: 2024-06-26 10:15

KI får goda omdömen i Universitetskanslersämbetets granskning av lärosätets uppdragsutbildning

Bild på omslaget av UKÄ:s granskning av uppdragsutbildning
Bild på omslaget av UKÄ:s granskning av uppdragsutbildning. Form: UKÄ:

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har genomfört en omfattande granskning av uppdragsutbildningen vid svenska lärosäten. Fokus har legat på kvalitetssäkring, regelefterlevnad och effektivt resursutnyttjande.

Femton lärosäten ingick i en fördjupad granskning, bland dem Karolinska Institutet (KI). Bedömargruppens positiva omdöme bekräftar uppdragsutbildningens starka position inom KI och lyfter fram KI:s engagemang för kontinuerlig förbättring och innovation inom kompetensutveckling.

KI bedöms ha en stark strategi för sin uppdragsutbildning

UKÄ uppmärksammar bland annat att KI betraktar uppdragsutbildning som en central del av sin samverkan med det omgivande samhället, särskilt inom hälso- och sjukvården, samt att KI ser uppdragsutbildning som en metod för att befästa sin funktion som en nationell kompetensnod, med särskilt fokus på Region Stockholm. UKÄ bedömer att detta har lett till att Karolinska Institutet har utvecklat en stark uppdragsutbildningsstrategi.

UKÄ framhäver den ömsesidiga nyttan med uppdragsutbildningar för det omgivande samhället och för KI. Det omgivande samhället får del av KI:s kunskap samtidigt som uppdragsutbildningen genom uppdragsgivare och deltagare ger inspel som bidrar till att utveckla kvaliteten på KI:s reguljära utbildningar.

KI bedöms ha en start utvecklad kvalitetsmedvetenhet

Även KI:s kontinuerliga arbete med kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av uppdragsutbildning uppmärksammas och lyfts fram som ett gott exempel. UKÄ bedömer att KI har väl utvecklade rutiner för att hantera och följa upp uppdragsutbildningen. UKÄ bedömer också att det finns en stark koppling mellan forskning och utbildningens innehåll och pedagogik, vilket säkerställer hög kvalitet. Genom att erbjuda både poänggivande och icke poänggivande utbildningar bedöms KI tillgodose en bred målgrupp och främja kontinuerlig kompetensutveckling.

– Det är väldigt roligt att UKÄ lyfter så pass många goda exempel från KI:s uppdragsutbildningsverksamhet. Det visar att vi har en väl utvecklad organisation och ett mycket bra samarbete mellan institutionerna och enheten för uppdragsutbildning vilket möjliggör ett stort och brett utbud av fortbildning för framför allt hälso- och sjukvården. Det är också glädjande att UKÄ pekar på att KI har en väl utvecklad kvalitetsmedvetenhet om forskningsanknytningen inom uppdragsutbildningen, både för innehåll och pedagogik”, säger Jan Petersson, enhetschef för för uppdragsutbildning vid KI.

Omslag till UKÄ granskningsrapporten av uppdragsutbildning

UKÄ har granskat uppdragsutbildning vid Sveriges lärosäten.

Granskningen visar bland annat att uppdragsutbildning bidrar positivt till både lärosätenas verksamhet och samhället genom att främja livslångt lärande och möta specifika kompetensbehov, samt genom att stärka samverkan mellan högskola och omgivande samhälle. Granskningen redovisas i "Lärosätenas uppdragsutbildning - Granskning av effektivitet, kvalitetssäkring och regelefterlevnad" juni 2024.

Läs hela rapporten Lärosätenas uppdragsutbildning - Granskning av effektivitet, kvalitetssäkring och regelefterlevnad. ( pdf, 2 mb.)