Intern kurs och fortbildning Stepping stone: Pedagogiska grunder för handledning i VFU- Södersjukhuset
2026-03-05 13:00 Add to iCal
Kursen syftar till att skapa grundläggande förståelse för handledning samt stimulera till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till lärande i VIL/VFU.
Kursens innehåll
Utifrån den aktuella VFU-kontexten:
- Studentens väg genom den verksamhetsförlagda utbildningen
- Lärandemiljön och förutsättningar för lärande
- Sambandet mellan lärandemål, läraktiviteter och examination
- Pedagogiskt utvecklingsförslag
- Interprofessionell diskussion
Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
- beskriva förutsättningar för studentens lärande i VIL/VFU i den egna verksamheten
- reflektera över vad handledning innebär och hur styrdokument stödjer studentens lärande i VIL/VFU
Arbetsformer
I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. Olika undervisningsformer och tekniker, även digitala, kan komma att användas.
Kursen genomförs i följande steg
1. Inledande utbildningstillfälle med presentationer och gruppdiskussioner
2. Självständigt arbete med skriftlig examinationsuppgift
3. Avslutande utbildningstillfälle som inkluderar muntlig redovisning och interprofessionell reflektion kring den skriftliga examinationsuppgiften
Omfattning
Kursen motsvarar 1 veckas högskolestudier (40 timmar)
Målgrupp och behörighet
Kursen riktar sig till personer med högskoleutbildning som har handledningsuppdrag i verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i Stockholms län, eller som på annat sätt är involverade i handledningsprocessen i verksamheter där VIL/VFU bedrivs.
Förutsättningar
Kursen ges av Undervisning och lärande, Karolinska Institutet.
Kursen har sin första träff på Södersjukhuset och andra träff online. Undervisningsspråk är svenska.
Kursdatum och kursträffar
Kursdatum för VT 2026
Kursen öppnar i lärplattformen Canvas innan kursstart. Instruktioner om förberedande uppgifter och läsning inför första kursträffen finns tillgängliga i Canvas vid kursens öppnande.
Kursträffar:
Kursträff 1: 12/1 kl 9-12 i sal Sofia på Södersjukhuset
Kursträff 2: 5/3 kl 13-16 online i zoom (länk publiceras i Canvas)
För godkänt på kursen krävs
För godkänt på kursen krävs
-aktivt deltagande i kursens undervisningstillfällen
-aktivt deltagande i seminarium om examinationsuppgiften samt
-godkänd skriftlig examinationsuppgift
Examination och kursintyg
Kurserna examineras muntligt och med en skriftlig uppgift. Resultat från examinationsuppgiften publiceras i Canvas. Kursdeltagaren ansvarar för att informera sig om resultat samt eventuella revideringar. Kursintyg utfärdas av kursansvarig efter godkänd kurs.
Meritering
Om du vill läsa fem veckors högskolepedagogik under samma termin kan du söka kursen Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning (HPK), 7,5 hp.
Kurslitteratur
Biggs, J., Tang, T., & Kennedy, G. (2022). Teaching for quality learning at university. (5th ed). McGraw Hill.
eller
Sandberg, H. (2022). Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU (Andra upplagan). Studentlitteratur.
Kontaktpersoner
Helena Brodin
KursansvarigKursadministratör
Kursvärdering
Kursvärderingen är en del av Karolinska Institutets kvalitetsledningssystem och genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.