Intern kurs och fortbildning Stepping stone: Peer learning och Interprofessionellt lärande i verksamhetsförlagd utbildning

2026-03-24 till
2026-04-28 Add to iCal

Kursen syftar till att öka kunskapen om peer learning och interprofessionellt lärande och hur de kan användas under VFU.

Kursens syfte

Kursen syftar till att öka kunskapen och kompetens om peer learning och om interprofessionellt lärande samt stimulera till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till studenters lärande i VIL/VFU inom hälso- och sjukvård.

Kursens innehåll

Kursen ger teoretiska och praktiska kunskaper om två pedagogiska modeller och dess respektive olika metoder som kan användas inom verksamhetsförlagd utbildning.

Kursens lärandemål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna kunna:   

  • tillämpa kunskaper om interprofessionellt lärande eller peer learning
  • reflektera över hur peer learning och interprofessionellt lärande kan utveckla studentens lärande
  • analysera en genomförd peer learning-aktivitet eller en interprofessionell lärandeaktivitet 

Arbetsformer

I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. Olika undervisningsformer och tekniker, även digitala, kan komma att användas.

Kursen genomförs i följande steg:
1. Inledande utbildningstillfälle med presentationer och gruppdiskussioner
2. Självständigt arbete med skriftlig examinationsuppgift

3. Avslutande utbildningstillfälle som inkluderar muntlig redovisning och interprofessionell reflektion kring den skriftliga examinationsuppgiften

Omfattning

Kursen motsvarar 1 veckas högskolestudier (40 timmar)

Målgrupp och behörighet

Kursen riktar sig till personer med högskoleutbildning som har handledningsuppdrag i verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Region Stockholm, eller som på annat sätt är involverade i handledningsprocessen i verksamheter där VIL/VFU bedrivs.

Förutsättningar

Kursen ges kursdag 1 i Campus Flemingsberg och kursdag 2 online. Undervisningsspråk är svenska.

Kursdatum och kursträffar

24/3  – heldag på plats 9-16

28/4  – digitalt 13-16

För godkänt på kursen krävs

För godkänt på kursen krävs

-aktivt deltagande i kursens undervisningstillfällen
-aktivt deltagande i seminarium om examinationsuppgiften samt
-godkänd skriftlig examinationsuppgift

Examination och kursintyg

Kurserna examineras muntligt och med en skriftlig uppgift. Resultat från examinationsuppgiften publiceras i Canvas. Kursdeltagaren ansvarar för att informera sig om resultat samt eventuella revideringar. Kursintyg utfärdas av kursansvarig efter godkänd kurs.

Meritering

Om du vill läsa fem veckors högskolepedagogik under samma termin kan du söka kursen Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning (HPK), 7,5 hp.

Stepping Stone-kurserna är meriterande vid ansökan om docentur. Om du av andra skäl behöver högskolepoäng, till exempel för att räkna in pedagogisk utbildning i en magisterexamen kan du ansöka om tillgodoräknande, se nästa punkt.

Du som har kandidatexamen kan ansöka om att tillgodoräkna dig HPK efter att ha slutfört fem Stepping stone kurser. För att kunna ansöka om tillgodoräknande måste du först söka HPK-kursen via www.antagning.se. För mer information, se Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Kursvärderingen är en del av Karolinska Institutets kvalitetsledningssystem och genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Dokument

Kontaktpersoner

Profile image

Katarina Rolfhamre

Kursansvarig

Kursadministration