Intern kurs och fortbildning Grundläggande pedagogik för kliniska lärare inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på läkarprogrammet
2026-01-13 16:00 Add to iCal
Kursen är särskilt framtagen för dig som skall arbeta som kliniska lärare -ofta kallade kliniska assistenter eller amanuenser - på läkarprogrammet.
Kursens syfte är att:
- skapa bättre förutsättningar för att arbeta som klinisk lärare genom utbildning i grundläggande pedagogik med särskilt fokus på lärande, bedömning och examination inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
- skapa kontakt mellan kliniska lärare inom olika verksamheter
- höja den formella kompetensen hos de kliniska lärarna på läkarprogrammet
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna
- beskriva grundläggande teorier om lärande inom VFU
- välja examinationsformer som är anpassade till kursens lärandemål, högskoleförordningens kunskapsnivåer och taxonomiska nivåer, samt beakta validitet, reliabilitet och effekter på lärande
- redogöra för grunderna i hur en klinisk simulerad examination kan granskas och reflektera över dess styrkor och svagheter
- förklara syftet med bedömningar inom VFU
- redogöra för vanliga verktyg för bedömning i VFU och deras användningsområden samt reflektera över styrkor och svagheter
- förklara innebörden av den pedagogiska metoden peer learning samt föreslå användningsområden
- föreslå hur förutsättningar kan skapas för interprofessionellt lärande
Arbetsformer
I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. Olika undervisningsformer och tekniker, även digitala, kan komma att användas.
Kursen bör ses som en del av ett utbildningspaket som består av två delar där kursen Stepping stone pedagogiska grunder i VFU utgör den första delen. De två kurserna ges i direkt anknytning till varandra och du bör således även anmäla dig till Stepping Stone nedan om du inte redan tidigare gått denna eller deltagit i annan formell pedagogisk kompetensutveckling.
Omfattning
12 timmar för kursen Grundläggande pedagogik för kliniska lärare inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på läkarprogrammet
1veckas heltids studier för Stepping stone pedagogiska grunder i VFU
Målgrupp och behörighet
Kursen riktar sig till kliniska lärare, kliniska assistenter, amanuenser som har pedagogiskt uppdrag på läkarprogrammet i verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Region Stockholm
Förutsättningar
Kursen ges på KI SöS, Undervisningsspråk är svenska.
Kursdatum och kursträffar
Grundläggande pedagogik för kliniska lärare inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på läkarprogrammet:
- Kursträff 1: kl 13-16 den 12 januari i sal Sofia på Södersjukhuset
Kursträff 2: kl 9-16 den 13 januari i sal Sofia på Södersjukhuset
Stepping stone: Pedagogisk grunder i VFU Södersjukhuset:
- Kursträff 1: kl 9-12 den 12 januari i sal Sofia på Södersjukhuset
Kursträff 2: kl 13-16 den 5 mars digitalt i zoom
Kursintyg
Kursintyg utfärdas vid aktivt deltagande
Anmälan
Kursen Grundläggande pedagogik för kliniska lärare inom VFU på läkarprogrammet ges tidsmässigt i anknytning till Stepping stone pedagogiska grunder i VFU, en formell interprofessionell kurs- sök den också för att få hela utbildningspaketet
Kurslitteratur
Lärarrummet för läkarprogrammets lärare: https://ki.instructure.com/courses/4170
Kontaktpersoner
Kursen ges i samverkan av Undervisning och lärande, KI SöS och läkarprogrammet på Karolinska Institutet