Intern kurs och fortbildning Grundläggande pedagogik för kliniska lärare inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på läkarprogrammet

2026-01-12 13:00 till
2026-01-13 16:00 Add to iCal
Södersjukhuset

Kursen är särskilt framtagen för dig som skall arbeta som kliniska lärare -ofta kallade kliniska assistenter eller amanuenser - på läkarprogrammet.

Kursens syfte är att:

  • skapa bättre förutsättningar för att arbeta som klinisk lärare genom utbildning i grundläggande pedagogik med särskilt fokus på lärande, bedömning och examination inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
  • skapa kontakt mellan kliniska lärare inom olika verksamheter
  • höja den formella kompetensen hos de kliniska lärarna på läkarprogrammet

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna

 

  • beskriva grundläggande teorier om lärande inom VFU
  • välja examinationsformer som är anpassade till kursens lärandemål, högskoleförordningens kunskapsnivåer och taxonomiska nivåer, samt beakta validitet, reliabilitet och effekter på lärande
  • redogöra för grunderna i hur en klinisk simulerad examination kan granskas och reflektera över dess styrkor och svagheter
  • förklara syftet med bedömningar inom VFU
  • redogöra för vanliga verktyg för bedömning i VFU och deras användningsområden samt reflektera över styrkor och svagheter
  • förklara innebörden av den pedagogiska metoden peer learning samt föreslå användningsområden
  • föreslå hur förutsättningar kan skapas för interprofessionellt lärande

Arbetsformer

I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. Olika undervisningsformer och tekniker, även digitala, kan komma att användas.  

Kursen bör ses som en del av ett utbildningspaket som består av två delar där kursen Stepping stone pedagogiska grunder i VFU utgör den första delen. De två kurserna ges i direkt anknytning till varandra och du bör således även anmäla dig till Stepping Stone nedan om du inte redan tidigare gått denna eller deltagit i annan formell pedagogisk kompetensutveckling.

 

Omfattning

12 timmar för kursen Grundläggande pedagogik för kliniska lärare inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på läkarprogrammet

1veckas heltids studier för Stepping stone pedagogiska grunder i VFU

Målgrupp och behörighet

Kursen riktar sig till kliniska lärare, kliniska assistenter, amanuenser som har pedagogiskt uppdrag på läkarprogrammet i verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Region Stockholm  

Förutsättningar

Kursen ges på KI SöS, Undervisningsspråk är svenska. 

Kursdatum och kursträffar

    Grundläggande pedagogik för kliniska lärare inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på läkarprogrammet:

  • Kursträff 1:  kl 13-16 den 12 januari i sal Sofia på Södersjukhuset
  • Kursträff 2: kl 9-16 den 13 januari i sal Sofia på Södersjukhuset

    Stepping stone: Pedagogisk grunder i VFU Södersjukhuset:

  • Kursträff 1: kl 9-12 den 12 januari i sal Sofia på Södersjukhuset
  • Kursträff 2: kl 13-16 den 5 mars digitalt i zoom

     

Kursintyg

Kursintyg utfärdas vid aktivt deltagande 

Anmälan

Kursen Grundläggande pedagogik för kliniska lärare inom VFU på läkarprogrammet ges tidsmässigt i anknytning till Stepping stone pedagogiska grunder i VFU, en formell interprofessionell kurs- sök den också för att få hela utbildningspaketet

Kurslitteratur

Lärarrummet för läkarprogrammets lärare: https://ki.instructure.com/courses/4170  

Kontaktpersoner

Kursen ges i samverkan av  Undervisning och lärande, KI SöS och läkarprogrammet på  Karolinska Institutet

Profile image

Rene Ballnus

Kursansvarig
+46852483884
Profile image

Anders Sondén

Kursansvarig

Kursadministratör