Intern kurs och fortbildning Stepping stone: Critical Incident Analysis

2026-06-01 till
2026-08-27 Add to iCal

I denna kurs får du tillämpa kunskaper från tidigare Stepping stones-kurser genom att använda Critical Incident Analysis (CIA) som metod. Kursen stimulerar också till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till studenters lärande i VIL/VFU inom hälso- och sjukvård.

Kursens syfte

Kursen syftar till:

  • att kursdeltagaren ska tillämpa kunskaper från tidigare Stepping stone-kurser genom att använda Critical Incident Analysis som metod samt
  • att stimulera till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till studenters lärande i VIL/VFU inom hälso- och sjukvård

Kursens innehåll

  • Introduktion till metoden Critical Incident Analysis
  • Sammanfattning av pedagogiska begrepp genom praktisk övning med Begreppskartor
  • Pedagogiskt utvecklingsförslag
  • Interprofessionell diskussion

Kursens lärandemål

Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:

  • analysera en situation som var kritisk för studentens lärande genom att använda metoden Critical Incident Analysis
  • identifiera, analysera och formulera förslag till vidareutveckling av lärande i vården genom att tillämpa pedagogiska teorier och vetenskapliga rön om undervisning och lärande                                

Arbetsformer

I den pedagogiska grundsyn som kursen bygger på ingår att kursdeltagarna deltar aktivt under kursens samtliga moment. Olika undervisningsformer och tekniker, även digitala, kan komma att användas. 

Kursen genomförs i följande steg 
1. Inledande utbildningstillfälle med presentationer och gruppdiskussioner

2. Självständigt arbete med skriftlig examinationsuppgift

3. Avslutande utbildningstillfälle som inkluderar muntlig redovisning och interprofessionell reflektion kring den skriftliga examinationsuppgiften

Omfattning

Kursen motsvarar 1 veckas högskolestudier (40 timmar)

Målgrupp och behörighet

Kursen riktar sig till personer med högskoleutbildning som har handledningsuppdrag i verksamhetsintegrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom Region Stockholm, Stockholms län eller som på annat sätt är involverade i handledningsprocessen i verksamheter där VIL/VFU bedrivs.

Förutsättningar

Kursen ges online. Undervisningsspråk är svenska.

Kursdatum och kursträffar

Kursdatum för VT 2026

Kursen öppnar i lärplattformen Canvas minst en vecka innan kursstart. Instruktioner om förberedande uppgifter och läsning inför första kursträffen finns tillgängliga i Canvas vid kursens öppnande.

Kursträffar:

Måndag 1/6 kl 13-16 – digitalt zoomlänk publiceras i Canvas

Torsdag 27/8 kl 13-16– digitalt zoomlänk publiceras i Canvas

För godkänt på kursen krävs

För godkänt på kursen krävs

-aktivt deltagande i kursens undervisningstillfällen
-aktivt deltagande i seminarium om examinationsuppgiften samt
-godkänd skriftlig examinationsuppgift

Examination och kursintyg

Kurserna examineras muntligt och med en skriftlig uppgift. Resultat från examinationsuppgiften publiceras i Canvas. Kursdeltagaren ansvarar för att informera sig om resultat samt eventuella revideringar. Kursintyg utfärdas av kursansvarig efter godkänd kurs.

Meritering

Om du vill läsa fem veckors högskolepedagogik under samma termin kan du söka kursen Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning (HPK), 7,5 hp.

Stepping Stone-kurserna är meriterande vid ansökan om docentur. Om du av andra skäl behöver högskolepoäng, till exempel för att räkna in pedagogisk utbildning i en magisterexamen kan du ansöka om tillgodoräknande, se nästa punkt.

Du som har kandidatexamen kan ansöka om att tillgodoräkna dig HPK efter att ha slutfört fem Stepping stone kurser. För att kunna ansöka om tillgodoräknande måste du först söka HPK-kursen via www.antagning.se. För mer information, se Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp.

Kurslitteratur

Biggs, J., Tang, T., & Kennedy, G. (2022). Teaching for quality learning at university. (5th ed). McGraw Hill. 

Biguet, G., Lindquist, I., Martin, C. & Pettersson, A. (2015). Att lära och utvecklas i sin profession. Studentlitteratur. 

Sandberg, H. (2022). Pedagogik för sjuksköterskor: pedagogiska perspektiv och handledning i VFU (Andra upplagan). Studentlitteratur.

Silén & Bolander Laksov (2013). Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård. Studentlitteratur. 

Kontakt

Profile image

Helena Brodin

Kursansvarig

Kursadministratör

Kursvärdering

Kursvärderingen är en del av Karolinska Institutets kvalitetsledningssystem och genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.