Publicerad: 2021-11-11 12:09 | Uppdaterad: 2021-11-11 12:10

Det tvärdisciplinära samarbetet var nyckeln till lösningen i årets Skillbridge Student Case Challenge

Fyra studenter står på scenen och ler efter att ha tagit hem vinsten i Skillbridge 2021
Vinnarlaget i Skillbridge Student Case Challenge 2021, Ala Abdallah (KI), David Borer (KTH), Lisa Broman (Bergs), Kavya Shukla (SSE) Foto: Privat

Årets Skillbridge Student Case Challenge avgjordes i början på oktober och i det vinnande laget, Team Delta, deltog KI-studenten Ala Abdallah.

Skillbridge Student Case Challenge är en årlig tävling där studenter från Karolinska Institutet, Berghs School of Communication, Kungliga Tekniska Högskolan och Handelshögskolan i Stockholm samarbetar för att ta sig an ett utmanande case där de ska lösa verkliga utmaningar från företag. I varje lag finns minst en student från respektive skola representerat för att utveckla samarbeten mellan tvärdisciplinerna kommunikation, ekonomi, teknik och medicin.

Årets case-utmaning presenterades av läkemedelsföretaget Pfizer och berörde ämnet offentlig-privat samverkan. Utmaningen handlade om precisionsmedicin och de utmaningar som gör att användningen släpar efter trots påvisade fördelar. Lagen skulle komma fram till en lösning på hur olika institutioner i Sverige kan samarbeta för att underlätta åtkomsten och tillgången för precisionsmedicin i det svenska hälsosystemet.

Ala Abdallah är internationell student vid Karolinska Institutet och kommer från Jordan. Hon läser mastersprogrammet i bioentreprenörskap och var en av deltagarna i det vinnande laget Team Delta.

– När Pfizers country manager, Marcus Stjernström, presenterade resultaten och det var mitt lag, team Delta, som vann tävlingen kände jag mig oerhört tacksam för det fantastiska laget som jag var en del av under den här tävlingen. Vi har olika akademiska bakgrunder och erfarenheter. Gemensamt täckte vi alla aspekter i utmaningen och lyckades ha den vinnande lösningen, säger Ala.