Publicerad: 2024-08-26 09:07 | Uppdaterad: 2024-08-28 09:37

Vill hitta faktorerna som gör att vi drabbas av ohälsa och skador

Porträtt av Jette Möller.
Jette Möller är professor i folkhälsoepidemiologi. Foto: Rickard Kilström

Att ta reda på vilka som drabbas av sjukdom och varför är centralt för att vi ska kunna arbeta förebyggande. Jette Möller bedriver epidemiologisk forskning om våra stora folksjukdomar – hjärtkärlsjukdom, psykiska ohälsa och skador. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024.

Vad forskar du om?

– Jag bedriver epidemiologisk forskning om våra folksjukdomar. Mina forskningsprojekt syftar till att kartlägga vem som drabbas och att försöka reda ut varför vissa drabbas men inte andra. Jag studerar också konsekvenserna av sjukdom och hur sambanden mellan olika sjukdomar ser ut, till exempel hur psykisk ohälsa påverkar den fysiska hälsan. Framför allt fokuserar jag på hjärtkärlsjukdom, psykisk ohälsa och skador. Just nu fördjupar jag mig i risken för äldre att drabbas av skador. Bland annat håller vi på med en studie om äldre och hur deras hälsotillstånd och läkemedelsbehandling påverkar risken för trafikolyckor.

Varför är denna typ av forskning viktig?

Porträtt av Jette Möller.
Jette Möller studerar bland annat hur psykisk ohälsa påverkar den fysiska hälsan. Foto: Rickard Kilström

– Som individer ansvarar vi för vår hälsa, och som samhälle ansvar vi för att så få som möjligt ska bli sjuka och för att minimera konsekvenserna av sjukdom. Att besvara frågor om vad som orsakar ohälsa och hur vi kan undvika detta är centralt för att vi ska kunna arbeta förebyggande och minska ojämlikheter i hälsa.

Hur går ni tillväga?

–  Min forskning baserar sig på kvantitativa analyser av stora datamängder som ofta täcker hela befolkningen. Jag analyserar både självrapporterade uppgifter från enkäter och data från våra svenska hälsoregister.

Kan du berätta något om era resultat hittills?

– När det gäller äldre så ser vi bland annat att nyinsatta läkemedel mot psykiatriska sjukdomar och hjärtkärlsjukdomar ökar risken för oavsiktliga förgiftningar. Andra analyser visar att nästan alla av de 13 medicinska diagnosgrupper som idag reglerar körkortsinnehav förekommer ofta hos äldre bilförare som skadats i trafikolyckor.

Om Jette Möller

Professor i folkhälsoepidemiologi vid institutionen för global folkhälsa

Jette Möller föddes 1970 i Köge i Danmark. Hon har en kandidatexamen i statistik från Linköpings Universitet och en magisterexamen i folkhälsovetenskap från Karolinska Institutet. År 2003 disputerade hon på en avhandling om utlösande faktorer vid hjärtinfarkt. År 2011 blev hon docent vid Karolinska Institutet och 2013 lektor. Jette Möller har sedan 2010 lett utvecklingen av masterprogrammet i folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet och är programdirektör för detsamma sedan 2016. Hon utnämndes till professor i folkhälsoepidemiologi vid Karolinska Institutet den 14 juni 2024.