Nyhetsarkiv

På den här sidan kan du söka fram äldre nyheter. Välj ämne, typ av nyhet eller skriv in ett eget sökord för att filtrera fram nyheter.

Umeå-professorn Oliver Billker tilldelas Medicine Doktor Axel Hirsch pris för sina enastående forskningsinsatser inom malariaområdet.
Nyheter
Forskare vid Karolinska Institutet har kartlagt hur parasiten Trypanosoma cruzi bildar nya varianter som är bättre på att undvika immunsystemet och orsaka sjukdom. Kunskapen kan leda till nya metoder för att diagnostisera, förebygga och behandla Chagas sjukdom, som drabbar miljontals människor i Central- och Sydamerika och årligen leder till tusentals dödsfall. Studien har publicerats i tidskriften eLife.
Nyheter
Karolinska Institutets rektor Ole Petter Ottersen har etablerat en särskild expertgrupp för covid-19 som består av åtta KI-forskare med expertis inom olika områden relaterat till smittspridningen. En av experterna är Hedvig Glans, doktorand på Karolinska Institutet och biträdande överläkare och chef för slutenvården på infektionskliniken på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
KI webbförvaltning
2023-06-09