Publicerad: 2023-04-17 06:00 | Uppdaterad: 2023-04-17 14:06

KI:s nya universitetsdirektör Veronika Sundström: ”Vi är varandras förutsättningar"

Porträttbild på Veronika Sundström.
Veronika Sundström är ny universitetsdirektör på Karolinska Institutet från 17 april 2023. Foto: Liza Simonsson

Den 17 april börjar Veronika Sundström som Karolinska Institutets nya universitetsdirektör. Hennes uppdrag är att leda KI:s förvaltning bestående av ett tiotal avdelningar och drygt 500 medarbetare. Tillsammans med rektor och prorektor utgör hon KI:s högsta ledning.

- Det känns otroligt spännande att börja på KI som har en speciell roll både i svensk medicinsk forskning och utbildning, men även stark internationell lyskraft. Vi såg inte minst under pandemin hur KI konkret kunde bidra till samhället, både genom kunskap och praktiskt arbete, säger Veronika Sundström som kommer närmast från en tjänst som universitetsdirektör på Luleå tekniska universitet.

Hon beskriver sig själv som en arbetsmyra och räknar med att det blir en intensiv start för att lära känna verksamheten på KI. Så det är bra att det värsta hon vet är att ha för lite att göra. Men hon ser också fram emot att upptäcka Stockholms omgivningar och kanske ett teaterbesök då och då. Däremellan kommer hon att pendla till Luleå där familjen och de två bondkatterna Busan och Tintin finns.

”Förändring ska vara en förbättring”

Att bli universitetsdirektör var inte vad Veronika drömde om som barn. Hon växte upp utanför Luleå på en gård som funnits i släkten i flera generationer. Bland hästar, får, kalvar och kaniner drömde hon om att bli veterinär. Men hon har aldrig karriärplanerat och märkte snart att hon drivs av att jobba med frågor som gör skillnad för människor.

Tillsammans med rektor Annika Östman Wernerson och prorektor Martin Bergö utgör Veronika Sundström KI:s nya högsta ledning. Hon beskriver dem alla tre som ”kloka och pragmatiska”.

- Vi är överens om att tillsammans lyssna in verksamheten för att förstå vad olika delar av organisationen uttrycker och behöver innan vi gör några förändringar. Förändring ska vara en förbättring och inte något man gör för sakens skull, säger Veronika Sundström.

Under sitt yrkesliv har hon sett mycket av Sveriges myndigheter, med tonvikt på hälso- och sjukvård samt utbildning.

- Spänningen mellan akademisk frihet och myndighetsuppdraget är klassisk. Men båda behövs, menar Veronika Sundström.

Kärnverksamheten och förvaltningen hänger ihop

Många på KI har hört den nya rektorn uttala mottot ”KI är vi”. Hur vill du bidra till det?

- Jag har en förmåga att sammanfatta och se helhet. ”KI är vi” är ett bra motto eftersom det också har en personlig sida. Vi är varandras förutsättningar och det finns en styrka i det. En person gör sällan skillnad på egen hand. Ofta behövs en kedja av olika personer och kompetenser för att vi ska lyckas.

Veronika ser tre huvudsakliga uppgifter för KI:s universitetsförvaltning. Den ena är att vara stöd till kärnverksamheten, som består av utbildning och forskning; den andra är att säkra uppdraget som myndighet och genomföra det lagstiftarna beslutat, och den tredje är att stötta rektor i att leda organisationen som helhet.

- Det kan vara lätt att glömma bort att dessa delar hänger ihop. Men för att vi som förvaltning ska kunna jobba effektivt och säkert till rimliga kostnader så måste vi se helheten, också tillsammans med kärnverksamheten på institutionerna.

Viktigt med planering och uppföljning

Hur ser då ett effektivt arbete ut enligt Veronika Sundström?

- Det måste finnas bra forum för att mötas där vi kan få fram olika perspektiv. Det är viktigt att alla känner sig engagerade och lyssnade på för att vi ska kunna knåda fram gemensamma lösningar

Verksamhetsplanering och uppföljning är områden som Veronika Sundström trivs med. Det var när hon klev in i de frågorna på Region Norrbotten för nästan 20 år sedan som hon kände att hon kom till sin rätt.

- Ledningsfrågor, där planering och uppföljning ingår, är viktiga frågor i alla sektorer och utgör grunden för att vi ska bli ett KI. Jag vill bidra med ett tydligt ledarskap för att hålla ihop organisationen, säger hon.

Vill bidra till en avslappnad atmosfär

När hon nu kommer till KI planerar hon att först lära känna organisationen på djupet.

- Jag får förmånen att kliva in i en verksamhet som är väldigt bra och professionell. Men det betyder inte att vi ska slå oss till ro. Mitt mål är att alla ska ha samma bild av vad som är viktigt just nu. Förvaltningen behöver vara koordinerad så att den är samlad och kan möta kärnverksamheten på ett bra och tydligt sätt.

Hon värdesätter de informella mötena, som att heja vid kaffe-automaten, och bidrar gärna till en avslappnad atmosfär med humor och självdistans.

- Jag tycker om att tänka tillsammans – man måste inte vara så välformulerad för att yttra sig. Man kan vara professionell utan att vara för allvarlig, säger Veronika Sundström.

Porträttbild på Veronika Sundström.
Veronika Sundström drivs av att jobba med frågor som gör skillnad för människor. Foto: Liza Simonsson

Kort om Veronika Sundström

Aktuell: Som ny universitetsdirektör på KI.

Bakgrund: Kommer senast från en tjänst som universitetsdirektör vid Luleå tekniska universitet, jobbade dessförinnan över 20 år i Region Norrbotten som bland annat regiondirektör. Började sin yrkesbana som kommunikatör i olika myndigheter.

Familj: Man och två vuxna barn som studerar i Luleå respektive Umeå, samt bondkatterna Busan och Tintin.

Favoriträtt: Halstrad strömming på tunnbröd med mandelpotatis.

Favoritbok: Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda eller Skära för sten av Abraham Verghese.

Sagt om Veronika: Öppen och chosefri. Tydlig och kan fatta snabba beslut. Men ändrar sig också om det finns goda argument.