Ny satsning på forskning i medicinsk pedagogik på KI

Karolinska Institutet gör en långsiktig satsning på forskning i medicinsk pedagogik. En utlysning av nya forskningsmedel är en del av investeringen som görs i samarbete med Gunnar Höglunds och Anna-Stina Malmborgs stiftelse.
Forskning i medicinsk pedagogik leder till bättre utbildade medarbetare i hälso- och sjukvården och ytterst till räddade liv och bättre folkhälsa. Nu gör KI en tredelad satsning på detta forskningsområde med en planerad gästprofessur, ett nytt forskningsanslag samt medel till ett forskarnätverk vid Karolinska Institutet.
Rektor Annika Östman Wernerson har avsatt 9 miljoner kronor för satsningen. Den görs i samarbete med Gunnar Höglunds och Anna-Stina Malmborgs stiftelse som delfinansierar det nya forskningsanslaget med 1,5 miljoner kronor.
Satsningen leds av Anna Kiessling och Terese Stenfors, som är KI:s två professorer i medicinsk pedagogik, samt Maria Watter, verksamhetschef vid Enheten för undervisning och lärande (UoL).

– Karolinska Institutet har sällsynt goda förutsättningar för forskning inom medicinsk pedagogik. Den här satsningen är ett stort steg i vårt arbete för att utveckla den potentialen, säger Anna Kiessling, professor vid institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus, KI.
Det nya forskningsanslaget riktar sig till forskare som antingen är anställda vid Karolinska Institutet eller arbetar i hälso- och sjukvården i Stockholm och har en forskningsanknytning till Karolinska Institutet.
Gästprofessor och nätverk
Det kan sökas av den som har disputerat och hunnit publicera sina första arbeten i det aktuella fältet, och som inte är professor. Anslagen är på totalt 4,5 miljoner kronor under 3 år, och kommer att fördelas på 2 till 4 sökande. Utlysningen öppnade den 13 november och stänger den 10 januari 2026.
Den andra delen av satsningen har som mål att rekrytera en gästprofessor för att ytterligare stärka den medicin pedagogiska forskningsverksamheten vid Karolinska Institutet.
Den tredje delen av satsningen är resurser till ett nätverk för forskare inom medicinsk pedagogik vid Karolinska Institutet. Nätverket skapades 2022 och har hittills lockat drygt 60 forskare och doktorander.

– Nu när vi får en budget så kan nätverket få en mer betydelsefull roll och utvecklas till den samlingsplats som behövs för forskning i medicinsk pedagogik vid Karolinska Institutet. Vi sitter utspridda på 19 olika institutioner, vilket i grunden är bra men samtidigt en utmaning, säger Terese Stenfors, professor vid institutionen för lärande, informatik, management och etik samt UoL.
Forskningsområde med potential
Medicinsk pedagogik har i flera externa utvärderingar de senaste decennierna pekats ut som ett forskningsområde där Karolinska Institutet har stor potential. Lärosätets vetenskapliga produktion på området är relativt omfattande, med åtminstone ett 60-tal involverade forskare.
KI har dessutom högt anseende och ett stort internationellt nätverk inom ämnet genom sin roll som utdelare av priset Karolinska Institutet Prize for Research in Medical Education, KIPRIME, som är ett internationellt välrenommerat pris för forskning i medicinsk pedagogik. Knutet till KIPRIME finns även ett fellowsprogram för yngre forskare på internationell toppnivå.
–Det är en viktig fråga för Sverige att vi har en stark medicinsk-pedagogisk forskning, så att vi kan utbilda kompetenta medarbetare till hälso- och sjukvården. Det kommer vi alltid att behöva, säger Anna Kiessling.
