Publicerad: 2021-10-15 15:49 | Uppdaterad: 2021-10-15 16:18

Fokus på pedagogisk satsning vid installationen av nya professorer

Professorsinstallationen 2021 Foto: Danish Saroee

Immunsystemets tidiga utveckling, antibiotika i tandvården och stärkt medicinsk pedagogik. Det är några av de forskningsområden som Karolinska Institutets nya professorer intresserar sig för. Den 14 oktober 2021 hölls den årliga installationshögtiden i Aula Medica, där 18 nya professorer installerades och 12 adjungerade professorer respektive 2 gästprofessorer hälsades välkomna till sina nya positioner vid universitetet.

Professorsinstallationen 2021
Rektor Ole Petter Ottersen under välkomsttalet på professorsinstallationen 2021 Foto: Danish Saroee

Professorsinstallationen är en av höjdpunkterna i den akademiska kalendern. Utöver nya professorer uppmärksammades vid ceremonin även mottagare av akademiska priser och utmärkelser.

Strategisk satsning på pedagogisk utveckling

Vid årets installationshögtid, återigen med gäster på plats efter ett år med bara ett fåtal i publiken, uppmärksammades bland andra de första professorerna i en strategisk satsning som ska stärka Karolinska Institutets pedagogiska utveckling. Sammanlagt har nio nya professorer rekryterats med stark profilering inom både forskning och utbildning.

– Som universitet har vi två kärnuppdrag, utbildning och forskning, och dessa områden behöver samverka och stimulera varandra. De professorer som anställs inom satsningen förväntas ta ett stort ansvar för att leda den pedagogiska utvecklingen inom sitt expertområde och för att säkerställa en forskningsanknuten utbildning av hög kvalitet, säger Annika Östman Wernerson, vicerektor för utbildning vid Karolinska Institutet.

Professorsinstallationen 2021
Professorsinstallationen 2021, Erling Persson-salen i Aula Medica, Solna. Foto: Danish Saroee
Eva Serlachius under professorsinstallationen 2021. Foto: Danish Saroee