Publicerad: 2024-07-11 12:07 | Uppdaterad: 2024-08-21 15:39

ERC Proof of Concept för andra gången till KI-forskaren Georgios Sotiriou

Dekorativ bild.
Foto: Getty Images

Docent Georgios Sotiriou tilldelas ERC Proof of Concept-anslaget från Europeiska forskningsrådet (ERC). Syftet med projektet är dels att undersöka om en ljusaktiverad nanokompositfilm kan vara en effektiv behandling för svåra, infekterade sår som till exempel diabetiska fotsår. Men också att förbereda steget från innovation till medicinteknisk produkt. Det är andra gången Georgios Sotiriou tilldelas det prestigefyllda anslaget, och tredje gången han får finansiering från ERC.

Berätta om det projekt som nu tilldelas ERC Proof of Concept-finansiering.

Profilporträtt Georgios Sotiriou
Georgios Sotiriou. Foto: Privat

– Syftet med detta ERC Proof of Concept-anslag (PoC) är att undersöka om en ljusaktiverad nanokompositfilm kan utöva stark antimikrobiell aktivitet, främst på infekterade sår, till exempel i diabetiska fotsår. Vi kommer att utvärdera ett nyutvecklat sårplåster: en nanotunn polymerkompositfilm med fotokatalytisk aktivitet i synligt ljus för att effektivt utrota kluster av bakterier, biofilmer, i sår, säger Georgios Sotiriou, senior forskare vid institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi, Karolinska Institutet.

– Arbetet drivs i nära samarbete med Dr. Ning Xu Landén, institutionen för medicin, Solna, KI, som ger unika insikter i molekylära mekanismer vid sårläkning på human hud, och med Dr. Sergio Catrina, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, KI, och Centrum för Diabetes vid Karolinska Universitetssjukhuset med lång klinisk expertis och relevanta djurmodeller för sårläkning.

Vad betyder PoC-anslaget för det fortsatta arbetet?

– Det är definitivt en viktig milstolpe för vårt arbete, och vi uppskattar det kontinuerliga stödet från ERC. Detta bidrag är särskilt betydelsefullt eftersom det kommer att hjälpa oss att utveckla affärsmodellen och se över utmaningarna med att ta steget från innovation till klinisk användning.

Berätta lite om ansökningsprocessen.

– Det är hård konkurrens om ERC-anslagen i allmänhet och om Proof of Concept i synnerhet. Anslaget premierar dels banbrytande forskning, men också de potentiella affärsmöjligheterna. Det finns ett tydligt fokus på innovationens samhällsnytta på relativt kort sikt.

Det är andra gången du får det prestigefyllda anslaget, och tredje gången du får ett bidrag från ERC – vad innebär det för dig som forskare?

– Det är en mycket stor glädje! Förutom att vi får finansieringen, som är mycket uppskattad, visar anslagen från ERC att vi är på rätt väg och att vårt arbete har potential att lösa medicinska utmaningar.

Är detta projekt ett senare steg i det arbete som tidigare fått ERC PoC?

– Det är inte en direkt uppföljning av vårt tidigare PoC-anslag men vi har absolut byggt vidare på den kunskap vi fick under det arbetet. Vi har nu förfinat våra processer och tillvägagångssätt för att mer effektivt ta oss an en stor medicinsk utmaning; de infekterade kroniska såren, till exempel hos diabetespatienter.

– Vi kommer att bota de här infektionerna med antibiotikafritt tillvägagångssätt och genom att använda godartat synligt ljus. Föreställ dig en sofistikerad ficklampa som patienten använder för att lysa på det utvecklade sårplåstret i några minuter för att desinficera sårets mikromiljö och förbättra läkningsprocessen.

Vad hoppas ni ha uppnått i slutet av finansieringsperioden?

– Då kommer vi förhoppningsvis ha validerat effektiviteten hos sårplåstren med relevanta djurmodeller. Dessa resultat gör det möjligt för oss att genomföra grundliga marknads- och konkurrentanalyser inom sektorn för antimikrobiella sårvårdsförband, och vi kommer att ta fram ett detaljerat business case för att utveckla och marknadsanpassa prototypen. Sedan är vi redo att ta steget från innovation till klinisk användning, avslutar Georgios Sotiriou.