Publicerad: 2024-08-23 16:23 | Uppdaterad: 2024-09-03 17:08

Värmevallningar hänger ihop med risk för hjärt-kärlsjukdom

Kvinna som svalkar sig med fläkt och handduk.
Foto: Getty Images

Svåra och långvariga värmevallningar under klimakteriet har ett samband med åderförfettning i hjärtats kranskärl. Det visar forskning från Karolinska Institutet och Linköpings Universitet som nyligen publicerats i en artikel i Journal of the American Heart Association.

Fyrtio procent av de kvinnor som ingick i studien och som rapporterat svåra besvär av värmevallningar hade också åderförfettning i kranskärl. Åderförfettning innebär en högre risk för att drabbas av hjärtinfarkt. Hos gruppen kvinnor som rapporterade inga eller endast mindre besvär, var motsvarande förekomst av åderförfettning knappt 30 procent.

Resultatet kommer ifrån en befolkningsstudie gjord i ett samarbete mellan forskare på Karolinska Institutet och Linköpings Universitet.

porträtt av Karin Lenader
Karin Leander. Foto: Privat

– Fynden stärker hypotesen att det finns ett samband mellan värmevallningar och ökad risk för hjärt-kärlsjukdom, vilket en amerikansk studie tidigare visat, säger Karin Leander, docent i epidemiologi vid institutet för miljömedicin, Karolinska Institutet.

– Vi hoppas att vården uppmärksammar kvinnor i klimakteriet som söker hjälp för svåra besvär med värmevallningar också när det gäller deras risk för hjärt- kärlsjukdom. Det är viktigt att den här gruppen får ta del av förebyggande insatser.

Befolkningsstudien utfördes med hjälp av enkäter till kvinnor i åldern 50-65 år, vars resultat samkördes med undersökningar av kvinnornas kranskärl.

SCAPIS-studien

Kranskären uindersöktes med hjälp av avancerad ny bildteknologi, så kallad koronar datortomografi/angiografi (CCTA)  som en del av SCAPIS-studien. Totalt undersöktes 3 000 kvinnor, varav en sjättedel rapporterade nuvarande eller tidigare svåra besvär av värmevallningar.

Studien har finansierats av Hjärt-Lungfonden.

– Vi går vidare med vår forskning, bland annat med att undersöka om östrogentillskott kan ha ett samband med risk för framtida hjärt-kärl- och demenssjukdomar, säger Karin Leander.

Publikation

"Menopausal Vasomotor Symptoms and Subclinical Atherosclerotic Cardiovascular Disease: A Population‐Based Study" ) Sigrid Nilsson, Angelika Qvick, Moa Henriksson, Sofia Sederholm Lawesson, Anna‐Clara Spetz Holm, Karin Leander Journal of the American Heart Association, online 21 augusti 2024, doi: 10.1161/JAHA.123.033648