Publicerad: 2022-12-07 10:15 | Uppdaterad: 2022-12-07 19:56

Svante Pääbo om att få Nobelpriset: ”Det har varit lite överväldigande”

Svante Pääbo
Svante Pääbo träffade journalister under en presskonferens på Nobel Forum i samband med Nobelpriset i fysiologi eller medicin. Foto: Pontus Lundhal/TT.

Svante Pääbo har inte ens fysiskt mottagit 2022 års Nobelpris i fysiologi eller medicin än. Trots det drömmer han redan om nya banbrytande upptäckter.

– Om det finns en dröm för de närmaste fem åren, då är det att förstå en del av vilka faktorer som gör moderna människor så speciella, till den grad att vi har blivit miljarder individer, berättade han för en sal fylld av journalister på Nobel forum, som är Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutets hemvist, den 6 december.

Professor Svante Pääbo, direktör för Max Planck-institutet för evolutionär antropologi, är ensam mottagare av årets Nobelpris i fysiologi eller medicin, som delas ut av Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet. Han tilldelas det med motiveringen: ”för hans upptäckter rörande utdöda homininers arvsmassa och människans evolution”.

– Det har varit lite överväldigande, svarar Svante Pääbo, på frågan om hur det har varit hittills att vara Nobelpristagare.

Den 7 december kommer han att hålla sin Nobelföreläsning i Karolinska Institutets Aula Medica i Solna. Sedan är det dags att mottaga det prestigefyllda priset ur Hans Majestät Kung Carl XVI Gustafs hand den 10 december, följt av sedvanlig bankett på Stockholms stadshus.

Från det lättsamma till det allvarliga

På presskonferensen så varierade frågorna från vetenskapliga till personliga, och från det allvarliga till det mer lättsamma.

Svante Pääbo avslöjade till exempel att han tyckte om, och övervägde att läsa om, romanserien Grottbjörnens folk av Jean M. Auel, som delvis handlar om relationer mellan moderna människor och neandertalare, något som är en viktig aspekt av hans forskning.

Han berättade även om vad det betytt att vinna Nobelpriset, inte bara för honom själv, utan också för Max Planck-institutet där han arbetar och som han var med och grundade 1997.

– Det är fantastiskt för institutet. Det var det första försöket att få till en nystart av antropologi i Tyskland och återuppliva en anda av ett interdisciplinärt fokus kring frågan ’vad gör oss människor unika’. Och att få priset känns självklart som en upprättelse för det tillvägagångssättet, säger han.

– Det känns också som en upprättelse för forskningsområdet i stort, antropologi och människans evolution, att det är ett viktigt område, tillägger han.